Eerste ervaringen fietsrotonde in Zwolle positief
In de gemeente Zwolle is de eerste fietsrotonde van Nederland in gebruik genomen. De eerste ervaringen zijn positief.
De gemeente heeft deze nieuwe kruispuntvorm bedacht voor de kruising van een hoofdfietsroute met een hoofdroute voor het autoverkeer, de zogenaamde binnenring. Auto’s kunnen niet rond rijden, fietsers wel. De hoofdfietsroute, gevormd door een autoluwe fietsstraat, krijgt voorrang op de rotonde. Zo wordt de doorstroming van de fiets sterk verbeterd.
Eerste ervaringen
Vrijdag 23 augustus is de fietsrotonde in gebruik genomen. Omdat weggebruikers over het algemeen moeten wennen aan een nieuwe verkeerssituatie, waren verkeersregelaars de eerste dagen na opening aanwezig bij de rotonde.
Ilse Bloemhof, projectleider bij de gemeente Zwolle: ‘Eerst moesten fietsers voorrang verlenen. Daarbij moesten ze lang wachten en voelden ze zich onveilig. Nu moeten auto’s voorrang verlenen aan fietsers en fietsers onderling. De doorstroming verloopt goed. We bekijken wel of er nog aanpassingen nodig zijn. Er staat nu nog een bord voor verplichte rijrichting, maar misschien is deze wel overbodig. Ook zijn we benieuwd of het autoverkeer vastloopt, omdat er een andere rotonde vlakbij ligt.’ Vanaf woensdag worden er geen verkeersregelaars meer ingezet.
Evaluatie
De gemeente wil graag ervaringen van bewoners en ondernemers ontvangen en heeft daarvoor onder meer een Facebook-pagina geopend, waar mensen op uitnodiging kunnen reageren. Eind september start adviesbureau Bono Traffics met een eerste evaluatie, waarbij onder meer drie weken lang camera-onderzoek wordt gedaan en naar ongevallencijfers wordt gekeken. Ilse Bloemhof: ‘Andere gemeenten willen ook graag weten of dit een oplossing is om toe te passen op een belangrijke kruising tussen auto- en fietsverkeer. We willen onze ervaringen graag delen met andere gemeenten.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •