Eerste element van SolaRoad fietspad gereed
In de maand juli is het eerste element op werkelijke schaal gereed van SolaRoad, een wegdek dat zonlicht omzet in elektriciteit. Sinds 2011 wordt gewerkt aan dit innovatieve product. In oktober wordt de eerste 100 meter SolaRoad verwacht op een fietspad in Krommenie. SolaRoad wordt ontwikkeld door TNO, Provincie Noord-Holland, Imtech Traffic&Infra en Ooms Civiel.
De eerste 10 meter SolaRoad wordt aangelegd op een fietspad in Krommenie. Dit tracé is een pilot waarmee twee jaar lang getest gaat worden. Deze testen moeten antwoord geven op vragen als: Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om eroverheen te fietsen? In de aanloop naar dit moment wordt het pad in het laboratorium getest zodat het voldoet aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.
Wat is SolaRoad?
Het idee achter SolaRoad is dathet wegdek fungeert als een groot zonnepaneel. Zonlicht dat op het SolaRoad-wegdek valt, wordt opgevangen door zonnecellen en omgezet in elektriciteit. Deze opgewekte elektriciteit kan weer worden toegepast in wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens.
Hoe werkt solaRoad?
SolaRoad bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter met op de helft daarvan (in één rijrichting) een geharde glazen en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 cm. dikte. Onder het glas liggen kristallijn silicium zonnecellen. De toplaag verschilt duidelijk van een traditioneel wegdek. Het moet namelijk zoveel mogelijk zonlicht doorlaten en vervuiling afstoten. Tegelijkertijd moet de toplaag stroef en sterk genoeg zijn om een veilig wegdek te realiseren.
Meer informatie en een toelichtende film is te vinden op www.solaroad.nl
Zonlicht dat op het SolaRoad-wegdek valt, wordt via zonnecellen omgezet in elektriciteit voor wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en ook huishoudens
Reactie plaatsen •