Een ZRA-vriendelijk wegennetwerk
Om ZRA's voor ons te laten werken en te voorkomen dat ze dicteren hoe wij leven, zoals de gewone auto’s hebben gedaan, moeten onderzoekers, praktijkmensen, stedenbouwkundigen en beleidsmakers nu samenkomen en samenwerken om strategieën, voorschriften en actieplannen te ontwikkelen. Want als er iets te leren is van de auto-ervaring van de 20e eeuw, dan is het wel dat de auto's onze steden moeten bedienen in plaats van dat steden die auto's bedienen.
In zijn werkpakket heeft Mahadi de afgelopen drie jaar gewerkt aan ontwerpconcepten voor wegennetwerken en transportmodellen ontwikkeld om de mogelijke effecten van deze concepten op transportsystemen te onderzoeken. Dit subnetwerk faciliteert niet alleen de ZRA, omdat het is geoptimaliseerd voor efficiëntie van ZRA's, maar waarborgt ook de toegankelijkheid van alle transportmodi en veiligheid van alle weggebruikers. Dit concept wordt momenteel getest in een praktijkstudie in de metropoolregio Amsterdam. De resultaten zullen bruikbaar zijn voor nieuwe mobiliteitsmodellen.
Mini-special STAD
In deze mini-special tussenresultaten van het vier-jarige onderzoeksprogramma STAD: Spatial and Transport impacts of Automated Driving binnen het SURF programma van NWO, Smart Urban Regions of the Future. Het STAD-project wordt gecofinancierd door NWO.
Referenties
Auteur: Bahman Madadi, TU Delft
Reactie plaatsen •