Eén snellaadleverancier maakt nog geen snellaadnetwerk
Total Nederland bijvoorbeeld, realiseert in de Randstad een netwerk van snellaadpunten voor elektrische auto’s. Eind juni opende de benzinemaatschappij in Houten het derde snellaadpunt, binnenkort krijgen ook tankstations in de omgeving van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag een snellaadinstallatie. De betreffende oplaadpunten werken met gelijkstroom (400 V, 125A) volgens het Japanse protocol CHAdeMO; een woordspeling op het Japanse O cha demo ikaga desuka, wat betekent: laten we thee drinken terwijl we laden.
Ook de ANWB is begonnen met het plaatsen van snellaadstations, in samenwerking met belangstellende bedrijven. Afgelopen januari ging een eerste snellaadpunt in bedrijf bij het ANWB-servicecentrum in Ypenburg, daarna gevolgd door vijf stations in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. In totaal zal de ANWB 50 snellaadpunten gaan realiseren.
Semi-snelladen
Eenennaam ziet naast het snelladen ook perspectief in een oplaadtechniek, die wat tijd betreft ligt tussen het gewone langzame laden en het snelladen. ‘Met het zogenaamde semi-snelladen is ongeveer een uur à anderhalf uur gemoeid. Dit zou bijvoorbeeld bij flexwerkkantoren of bij restaurants interessant kunnen zijn, daar waar mensen een langere tijd verblijven. Voordeel daarvan is ook dat er niet een extreem dikke, en dus dure elektriciteitskabel nodig is, die voor snelladen vereist is.’
Snellaadstation zoeken
Wie overigens op dit moment in ons land een snellaadstation wil zoeken, moet enige moeite doen en verschillende leverancierssites bezoeken. De laatste cijfers over aantallen e-voertuigen en (snel)laadpalen zijn te vinden op www.agentschapnl.nl/onderwerp/cijfers-elektrisch-rijden. Een internationale benchmark elektrisch rijden is recent uitgevoerd door Energie Centrum Nederland, ECN (projectnr 5.1664).
Auteur: Joske van Lith
In totaal realiseert de ANWB 50 snellaadpunten.
Reactie plaatsen •