Eén op de vijf automobilisten moet uitstappen tijdens uitbreiding A2
Extra asfalt op termijn voor de Bossche en Eindhovense randwegen, maar in de tussentijd moeten tot 2010 nog wel duizenden automobilisten 'uit de auto worden gepraat'. Dat is het uiteindelijk doel van het Platform Bereikbaarheid Eindhoven-Den Bosch. Rijkswaterstaat Noord-Brabant zet naar voorbeeld van onder meer de werkzaamheden aan de Amsterdamse A10-West samen met andere overheden en het bedrijfsleven de schouders onder deze communicatieklus.
Met een verwachte toename van de verkeersdrukte voor heel Brabant tot 2020 met 40 procent en een geprognosticeerde verdubbeling van de vertragingen, staan voor de stedelijke randwegen van Den Bosch en Eindhoven tot eind 2009 respectievelijk medio 2010 grootscheepse bouwwerkzaamheden aan de infrastructuur op stapel. 'Ontvlechting' van doorgaand en lokaal/regionaal verkeer is het doel. Daarvoor worden de oost- en westranden van beide steden met parallelbanen verdubbeld van 2x2 naar 2x4 rijstroken. In het Eindhovense geval moeten spitsstroken nu al verlichting brengen.
‘Doel van het maatregelenpakket is om tijdens de bouw het huidige doorstromingsniveau vast te houden. Berekend is dat daarvoor in de spitsen de uurfrequentie van 5000 naar 4000 auto's terug moet.'
Die reductie van 20 procent op basis van mobiliteitmanagement is dé uitdaging voor het Platform Bereikbaarheid Eindhoven-Den Bosch. Daarnaast moeten ook optimaliseringsmaatregelen van aannemers (afsluitingen/omleidingen) ‘lucht’ geven. Voorts proberen alle wegbeheerders in de regio samen de verkeersregeling te optimaliseren. Dat kan door lokale aanpassing van groentijden en gewijzigde prioritering bij toe- en afritten.
Vervoersalternatieven voor de 20 procent-reductie kunnen ov-passen (naar het voorbeeld van Amsterdam-West) zijn, telewerken, flexibele werktijden, shuttlebussen, collectief besloten vervoer van en naar bedrijventerreinen, shuttles, maar bijvoorbeeld ook aanpassing van vergaderlocaties. Niet voor niets zijn de Brabantse werkgevers en de Kamer van Koophandel dit najaar bij het platform aangeschoven.
Mobiliteitsmanager
Voor de langdurige klus zijn de partners in zee gegaan met 'mobiliteitsmanager' Cees Oostrom van Mobility Managers in Utrecht, dat onder meer bij de A10-West, de Gaasperdammerweg en andere A2-projecten was betrokken. Oostrom: ‘Verschil is dat het daar kortlopende, intensieve projecten betrof. Hier gaat het om drie, drieënhalf jaar.’ Voor fiscale werkgeversfaciliteiten op ov-gebied geldt nu een standaardregeling met een maximale duur van een halfjaar. Toch moet openbaar vervoer in Brabant minstens de helft van de gewenste verkeersreductie op de A2 'leveren'. Reden waarom Mobility Managers met de Belastingdienst overlegt om hierin versoepeling aan te brengen.
‘Succesfactor nummer één is dat werkgevers doordrongen raken van de ernst van de bereikbaarheidsproblemen’, zegt Oostrom. 'Een realistische schets van de bereikbaarheidsproblemen is het belangrijkst', aldus de mobiliteitsmanager.
Vaste automobilisten op de A2 worden op basis van kentekenregistratie straks direct benaderd. Verder staat een separate benadering van transporteurs op stapel. Spreiding van vervoersbewegingen of tijdelijke overstap naar spoor/water kunnen hier een steentje bijdragen.
Reactie plaatsen •