Eén nummer voor weer, verkeer en ov
Sinds september vorig jaar kunnen reizigers thuis of onderweg actuele weer- en verkeersinformatie opvragen voor auto én openbaar vervoer via één telefoonnummer. Dat is het resultaat van bundeling van de verkeersinformatielijn van de ANWB, de Weerlijn van Meteo Consult en de sprekende computer van de REISinformatiegroep. Na een rustige (low-profile) startfase wordt de weer- en verkeerslijn dit voorjaar actief gepromoot.
ANWB, Meteo Consult en REISinformatiegroep hebben hun respectievelijke Verkeersinformatielijn, Weerlijn en sprekende ov-computerlijn via een keuzemenu gebundeld onder één nummer. Reizigers per auto of openbaar vervoer kunnen nu 24 uur per dag via dit nummer kiezen voor iedere afzonderlijke lijn óf - via toets 7 - voor een algemene, landelijke weer- en verkeersprognose. Deze prognose houdt rekening met weer, verkeer en werkzaamheden in heel Nederland en meldt ook bijzonderheden over trein, stads- en streekvervoer en veerdiensten. De ingesproken tekst waarschuwt zonodig voor mist, regen, sneeuw, ijzel, wind of laagstaande zon. De drie organisaties verversen de prognose drie keer per dag: vóór de ochtendspits, middagspits en voor de avond en nacht, maar als de situatie daartoe aanleiding geeft, gebeurt dat vaker.
De landelijke weer&verkeerprognose is voor de organisaties een eerste stap op de weg naar intensievere samenwerking waarbij zij reizigers thuis en onderweg innovatiever willen gaan informeren. Te denken valt aan reistijdvergelijkingen van ov- en auto. Breidt de REISinformatiegroep daarmee zijn doelgroep uit? Woordvoeder Aarnout Mijling: ‘Wij noemen onze klant geen ov-reiziger meer, maar een keuzereiziger die zowel voor de auto als voor het ov kan kiezen.’ Maarten Noort, directeur Meteo Consult, geeft aan welke rol het weer speelt in de keuze van reizigers. ’Als het weer van slag is, heeft het verkeer er in een groot gebied hinder van. De grootste totale filelengte ooit was in 1999. Oorzaak: sneeuw. Op 27 oktober 2002 werd de totale treindienstregeling gestaakt. Oorzaak: storm.’ Hans Ridder, directeur REISinformatiegroep:’Het hoofddoel van REISinformatiegroep is en blijft het geven van zo veel mogelijk reisadviezen en dit is maar één van onze vele samenwerkingen. We willen toe naar een zo goed mogelijk totaaladvies. We hebben een goede reisplanner, maar de automobilist mist nog het een en ander. Hoe groot is de kans op een file? Waar kan ik parkeren? Hoeveel kost dat? Is er op dit moment iets aan de hand? Waar is een P+R-terrein om een naadloze overstap te maken? Als je alle ambities ziet, denk je: dat wordt wel 2020. Maar dat valt reuze mee. Alle ingrediënten zijn er. We proberen bij REISinformatiegroep van alles uit. Soms slaat het aan, soms ook niet.’
Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB over de meerwaarde van verkeers- en ov-informatie: ’Ook in de mobiliteit zijn keuzes mogelijk, maar dat zit diep in de hoofden weggestopt. Velen reizen volgens vaste patronen en denken nooit aan alternatieven. Een groeiende groep maakt wel de afweging, al is het niet voor elke reis.‘ Van Woerkom benadrukt het belang van de bijdrage van Meteo Consult: ‘Voorspellen is hun vak en de invloed van het weer op het verkeer is groot. Bij slecht weer pakken meer mensen de auto en is de capaciteit van de weg vaak ontoereikend. Zeker dan helpt het ov Nederland in beweging te blijven.’
Reactie plaatsen •