EcoTwin, 2-Truck Platooning tijdens Automotive Week
Op woensdag 25 maart demonstrererden TNO en DAF Automated ‘2-Truck Platooning’ op de N270 in Helmond tijdens de Automotive Week. Met 2-Truck Platooning rijden twee trucks coöperatief op korte afstand van elkaar, door de technologie van geautomatiseerd rijden.
Deze zogenoemde EcoTwin-demonstratie is een onderdeel van het vijfjarig 2-Truck Platooning programma met als doel een nog efficiënter, zuiniger, schoner en veiliger wegtransport in de toekomst. Naast technologie en veiligheid zal in dit programma de komende jaren aandacht besteed worden aan regelgeving, logistieke inpassing en acceptatie. TNO en DAF werken binnen EcoTwin samen met als doel 2-Truck Platooning als concept met de daarvoor benodigde technologie verder te ontwikkelen.
EcoTwin
De EcoTwin demo is vooral gericht op het tonen van de technische conceptontwikkeling. Doel is om te laten zien dat het tweede voertuig technisch in staat is om het voorliggende voertuig automatisch op korte afstand te volgen, doordat ze via draadloze communicatie onderling verbonden zijn en het tweede voertuig automatisch kan gasgeven, remmen en sturen.
Binnen het project is de doelstelling de beide vrachtwagencombinaties zo dicht mogelijk achter elkaar te laten rijden, waardoor op termijn brandstofbesparingen van 10 procent mogelijk worden en daarmee gelijke reducties in de uitstoot van CO2.
Programma 2-Truck Platooning
Diverse partijen vanuit de industrie, logistieke sector en de overheid werken samen in de verschillende onderdelen van het 2-Truck Platooning programma. Er wordt samengewerkt op verschillende aspecten van het programma, waaronder technologieontwikkeling, wetgevend kader, validatiemethodologie en business case ontwikkeling. De verwachting is dat voor 2020 bij vervoerders de eerste vrachtwagens met Truck Platooning veilig op de Nederlandse snelwegen rijden.
Reactie plaatsen •