Echte kennis over zelfrijdend voertuig pas als het op de openbare weg rijdt
Het Automated Vehicles Symposium is volgens Wilmink in een paar jaar uitgegroeid tot hét evenement om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van automatisch rijden.’Er is een aanzet voor een ‘onderzoeksagenda’, stelt Wilmink, ‘maar de grote vraag is wanneer er voldoende gemeten gegevens beschikbaar komen om echt uitspraken te doen. Tot die tijd zijn we vooral nog afhankelijk van simulaties.
En op dat terrein is er nog veel werk nodig om verkeerssimulatiemodellen geschikt te maken voor het evalueren van automatisch rijden. Er zijn meer gegevens nodig over zowel het huidige gedrag in het verkeer als het gedrag van automatische voertuigen en de reacties van bestuurders hierop.’
Verder werd er ook besproken hoe verkeers- en vervoermanagement nadrukkelijker in de visievorming, plannen en kennisagenda moet worden meegenomen, zegt Wilmink. ‘Automatische voertuigen gaan de files immers niet oplossen. Zelfs als álle voertuigen zelfrijdend zouden zijn – en zo ver is het nog lang niet – zijn er geavanceerde regelscenario’s nodig. Dat geldt voor het hoofdwegennet, maar zeker ook voor de stedelijke omgeving.’
De Nederlandse deelnemers koppelen hun opgedane informatie terug op 20 september in Delft tijdens de Connekt-bijeenkomst over de Kennisagenda voor Zelfrijdende Voertuigen.

Veel zal pas duidelijk worden als automatische voertuigen ook echt op de openbare weg rijden’
Reactie plaatsen •