eCall standaard in de auto
Voertuigen met eCall waarschuwen – in geval van een calamiteit waarbij de airbag activeert – automatisch de dichtstbijzijnde Public Safety Answering Point (PSAP oftewel openbare alarmcentrale). Deze centrale ontvangt dan gegevens zoals de exacte locatie van het voertuig. Op deze manier kunnen bij het inschakelen van hulp voor gewonde bestuurders, passagiers en eventuele andere betrokken weggebruikers, waardevolle seconden en minuten worden gewonnen. De Europese Commissie verwacht dat met eCall de responstijd veel korter zal zijn: ongeveer 40 procent in stedelijke gebieden en zelfs tot 50 procent op het platteland.
ITS
Deze snelle responstijd levert een enorm voordeel op voor de verkeersveiligheid. Daarnaast is eCall een belangrijke stap naar echte Intelligent Transportation Systems (ITS).
Betere verkeersveiligheid
Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie, belast met de Digitale Agenda: 'Het Europese Ecall-systeem is een grote stap voorwaarts richting een betere verkeersveiligheid. Wanneer je noodhulp nodig hebt is het veel beter om in verbinding te staan met anderen, dan alleen te zijn, dat is de toegevoegde waarde van ICT.'
Markt klaar voor volumeproductie
Continental, internationaal producent van automotive-apparatuur, ontwikkelde al telematicasystemen voor serieproductie en geeft aan in 2015 over te kunnen schakelen op volumeproductie.
Auteur: Margriet Verhoog
Met eCall kunnen waardevolle seconden en minuten worden gewonnen (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •