e-Traction meet eigen elektrische aandrijflijn met eDrive
e-Traction legt zich toe op de ontwikkeling en optimalisatie van zogenoemde ‘wielnaafmotoren’. De wielen, die zijn uitgerust met elektromotor en inverter, vervangen de normale wielen. Daardoor zijn verbrandingsmotor en versnellingsbak in het voertuig overbodig.
Naast de wielen levert het bedrijf een regelmodule en een vehicle energy manager, die samen de elektromotoren aansturen. Daarmee gaat het om de hele aandrijflijn voor elektrische voertuigen, waarbij het niet uitmaakt of de elektrische energie van batterijen of waterstof brandstofcellen afkomstig is. Momenteel rijden er in Europa zo’n 15 bussen met wielnaafmotoren rond; meestal als onderdeel van proefprojecten met schone bussen. In de werkplaats in Apeldoorn staan ook diverse prototypes van personenauto’s met wielnaafmotoren.
Bij het ontwikkelen en testen van deze aandrijflijn maakt e-Traction nu gebruik van de eDrive- oplossing van HBM Benelux. Met dit systeem test e-Traction het mechanische vermogen van de elektromotoren, en kan ook zien hoeveel vermogen de inverter en de motor ingaat. Deze testopstelling wordt gebruikt om de eigen berekeningen te analyseren en te verifiëren en om onderdelen in de praktijk testen, evenals voor duurtests en het testen van storingen.
De eDrive-oplossing is door HBM speciaal ontwikkeld voor het meten en testen van elektrische aandrijvingen, generatoren en invertertechniek. De ontwikkeling van de nieuwe oplossing werd gestart omdat de bestaande meet- en testapparatuur niet alle relevante informatie en data kon leveren. Door de snelle opkomst van elektrische auto’s bleek er een grote vraag naar complete systemen, die met name ook geschikt zijn voor het meten van de elektrische componenten en waarden.
Reactie plaatsen •