E-bike kan fietsverkeer fors laten groeien
Het KpVV maakte een analyse naar de potentie die de e-bike biedt voor het woon-werk verkeer naar alle grote steden van Nederland. Hierbij is uitgegaan dat de ‘werklocatie’ een intercity station is.
Vervolgens is een analyse gedaan van het aantal inwoners in diverse ‘kringen’ rondom de stad. Vooral in de afstanden 5-7,5 km (43 procent), 7,5-10 km (23 procent) en
10-15 km (38 procent) wordt een toename in het e-bike gebruik verwacht.
Opvallende conclusies
KpVV heeft uit de analyse een aantal opvallende conclusies getrokken:
- De categorie tussen 5 en 10 km biedt relatief de grootste groei voor het gebruik van e-bikes Hoe meer inwoners in de nabije omgeving (niet de directe omgeving), hoe meer potentieel gebruik er is van e-bikes;
- De groeipotentie voor e-bikes is het grootst in stedelijke regio’s, dus wanneer er meerdere steden of grote plaatsen binnen de 15km cirkel liggen. Zo biedt de elektrische fiets veel kansen voor steden als Zoetermeer (nabijheid gehele zuidwestelijke Randstad), Zaandam (nabijheid Amsterdam en Haarlem) en Schiphol (nabijheid Amsterdam en Amstelveen op interessante e-bike afstand).
- Bij steden als Lelystad, Leeuwarden, Apeldoorn, Groningen en Assen liggen er nauwelijks kernen binnen het bereik van een e-bike. Toch is ook hier een groei van zo'n 5 procent mogelijk.
Aandachtspunten
De aandachtspunten die KpVV naar aanleiding van de analyse heeft opgesteld zijn:
- De potentie die in kaart wordt gebracht gaat ervan uit dat alle ritten tot 15 km een relatie hebben met de binnenstad. In werkelijkheid is dit niet zo. Enkele relatief kleine steden, zoals ‘station’ Kruiningen-Yerkseke, Etten-Leur en Dieren scoren hoger dan je zou verwachten voor een kleine kern. Dit komt omdat er op e-fietsafstand grotere kernen liggen. Er zullen niet veel mensen uit deze grote kernen werken in deze kleinere steden. In deze situaties is de e-bike potentie niet realistisch.
- Deze analyse houdt nog geen rekening met de langere ritten die nu ineens wel de mogelijkheid krijgen om met de fiets en trein te worden afgelegd. Dit vergt een nadere analyse van de verplaatsingen > 15 km die een bestemming nabij het treinstation hebben en een herkomst op e-bike afstand van een intercitystation. Onbekend is daarbij wat de modal split dan wordt en hoe groot het aantal extra treinreizigers dan zal zijn.
- Ook houdt deze analyse geen rekening met grenssteden. De e-bike biedt hier ook kansen voor verkeer van-en naar het buitenland. En in met name Limburg zal de e-bike daarnaast nog weer extra mensen op de fiets kunnen trekken die voorheen fietsen te onaantrekkelijk vonden vanwege de heuvels.
Praktijkvoorbeeld: stimuleringsregeling stadsregio Arnhem Nijmegen
Via de ‘Stimuleringsregeling elektrische fiets’ konden werknemers van de 120 bedrijven in de stadsregio Arnhem Nijmegen die aangesloten zijn bij het Offensief Bereikbaarheid, 30 procent korting krijgen op de aanschaf van een elektrische fiets. 650 werknemers kochten een e-bike. Zij maken structureel ruim 1000 verplaatsingen per dag meer op de fiets. De potentiële toename is voor de regio Arnhem Nijmegen berekend op ruim 10.000 ritten per dag. Met de stimuleringsactie heeft de regio hier met 120 bedrijven dus al 10 procent van gerealiseerd. Er zijn meer dan 38.000 bedrijven in regio, een aantal waarmee de berekende potentie goed haalbaar lijkt.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •