Dynamisch bruggenduo voor Beuningen
Onlangs zijn er twee nieuwe bruggen geplaatst in Beuningen. Deze bruggen lijken weliswaar veel op elkaar maar hebben ook een aantal door de omgeving ingegeven verschillen.
De twee bruggen liggen een paar honderd meter bij elkaar vandaan, zijn beide
Het belangrijkste verschil zit hem in de fietsbruggen. Bij de zuidelijk gelegen brug buigt het brugdek in het midden naar buiten, van de verkeersbrug af. Een elf meter hoge stalen pyloon met tien symmetrisch gespannen tuien draagt het kunststof brugdek en de stalen draagconstructie. Verlichting op de mast zorgt ervoor dat het brugdek en de tuien 's avonds goed verlicht zijn. Er is gekozen voor een tuibrug vanwege de open locatie. Dankzij de pyloon is de brug van ver zichtbaar.
De noordelijk gelegen brug ligt op een dichter bebouwde locatie. Een pyloonbrug was hier minder logisch; toch is ook de constructie van deze brug bijzonder. Het brugdek van de fietsbrug buigt in het midden naar binnen en wordt ondersteund door twee drukstangen. Het hekwerk aan de binnenkant van het fietspad vormt één geheel met dat op de naastgelegen verkeersbrug, zodat fietsbrug en verkeersbrug letterlijk samensmelten.
Doordat de bruggen op veel punten identiek zijn (overspanning, hoofdliggers, randliggers, hekwerken), lukte het ipv Delft om tegen relatief lage kosten twee op maat ontworpen bruggen te realiseren.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •