DVM-Exchange verbetert bereikbaarheid
Regelscenario’s moeten er voor zorgen dat verkeer in de steden en regio’s in goede banen wordt geleid. Door het gebruik van verschillende DVM-systemen en gebrekkige communicatie onderling lukt dat niet altijd. Daarom namen TU Delft, Trinité en Vialis het initiatief voor DVM-Exchange.
Rudi Lagerweij, manager business development bij Vialis: ‘Bij de uitvoering van regelscenario’s worden systemen – zoals VRI’s, toeritdoseerinstallaties en parkeerverwijssystemen – gebruikt van verschillende fabrikanten die eigen centrales gebruiken. Omdat deze centrales onderling niet gekoppeld zijn, is het onmogelijk om met één druk op de knop een regelscenario uit te voeren. Als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurt op een belangrijke invalsweg, moet er op basis van de online aangeleverde informatie meteen een aantal samenhangende maatregelen kunnen worden genomen. Nu zijn er meer handelingen nodig om een scenario in te stellen.’
Met DVM-Exchange willen de initiatiefnemers een open standaard ontwikkelen voor DVM-systemen, zodat deze beter met elkaar kunnen communiceren. ‘Voor enkele toepassingen is nu al een open standaard beschikbaar,’ licht Lagerweij toe. ‘IVERA, de communicatiestandaard tussen verkeerscentrales en VRI’s, blijft onaangetast. Wat wij toevoegen is informatie-uitwisseling en sturing op het niveau van services (oplossingsrichtingen) volgens de breed toegepaste aanpak Gebiedsgericht Benutten (plus).’
Rond DVM-Exchange is inmiddels een kerngroep van tien opdrachtgevers, adviseurs en leveranciers gevormd. De eerste tastbare resultaten moeten in maart 2012 beschikbaar zijn; de kerngroep zal haar werk dan aan een neutrale beheersinstantie overdragen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
DVM-Exchange moet ervoor zorgen dat regelscenario's in goede banen worden geleid
Reactie plaatsen •