Duurzame wijk de Kersentuin wint Ruimte & Mobiliteitsprijs
Een duurzame wijk: 80 energiezuinige woningen bovenop een parkeergarage met particulier, gemeenschappelijk en openbaar groen op één hectare grond én duurzame mobiliteitsoplossingen. Dat is te zien in De Kersentuin, een ‘bewonersproject’ in Leidsche Rijn en winnaar van de eerste Ruimte& Mobiliteitsprijs. Het publiek koos voor het Brabantse kerkdorp Wijbosch dat door een nieuwe rondweg haar historische kern veiligstelt.
‘Een plan als proces, dat als een olievlek kan uitgroeien tot een grotere beweging’. Dat was de doorslaggevende reden voor de vakjury om de Ruimte & Mobiliteitsprijs 2005 uit te reiken aan De Kersentuin, het bewonersinitiatief in Leidsche Rijn. Het publiek, dat via internet (www.ruimte-mobiliteit.nl) een keuze kon maken uit acht genomineerde integrale ruimte- en mobiliteitsprojecten, gaf de meeste stemmen aan het dorpsontwikkelingsplan Wijbosch. Dit kerkdorp heeft in een breed samenwerkingsverband van bewoners, ondernemers, gemeentelijk bestuur en (maatschappelijke) adviseurs een integraal en duurzaam dorpsplan ontwikkeld. Een nieuwe rondweg langs een nieuwe woonwijk en bedrijventerrein ontlast de huidige traverse en stelt de historische kern veilig voor de toekomst.
De prijzen maken deel uit van het driejarige programma Ruimte en Mobiliteit, dat een brug wil slaan tussen de afdelingen ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer bij gemeenten, provincies en rijk. Werelden die, zo blijkt uit de genomineerde inzendingen, door intensievere samenwerking indrukwekkende en innovatieve meerwaarde kunnen creëren. Neem Wageningen, waar een hoogwaardige openbaarvervoerlijn de basisvoorwaarden legt voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk en een gecombineerde campus voor universiteit en hoger beroepsonderwijs. Of de gelaagde centrumontwikkeling in Houten (spoorviaduct) en Almere (ondergronds parkeren). Maar ook de ontwikkeling van woonlandschappen in kwetsbare natuurgebieden, zoals in Heiloo-Limmen en Goirle. Ten slotte viel de Friese gemeente Dantumadeel op door bijzondere manieren om burgers te betrekken bij het vlottrekken van een stoffig verkeersplan om de verkeersdrukte in het dorp te weren en nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Scholieren kregen bijvoorbeeld een ‘mobieltje’ van de gemeente op voorwaarde dat zij eenmaal per week een digitale foto sturen van plekken in de gemeente die zij als onveilig ervaren.
Reactie plaatsen •