Duurzaam verkeersplan Randstad Zuid
Milieudefensie publiceerde 21 mei een duurzaam verkeersplan voor de regio Rotterdam - Den Haag. Onderdeel van het plan is dat een aantal grote infrastructurele projecten als de A13/A16 en de Blankenburgtunnel niet nodig zijn. De 2,2 miljard euro die daarmee vrij komt, kan volgens Milieudefensie worden geïnvesteerd in trein, light-rail, metro en een iconisch netwerk van fietspaden.
Beprijzingsmaatregelen
Ook voorziet het plan in beprijzingsmaatregelen (betalen voor gebruik). Deze cijfers zijn doorgerekend door de adviesbureaus Goudappel Coffeng en CE Delft op verkeerskundige effecten, kosten en milieueffecten. Deze cijfers zijn onder andere gebaseerd op de ervaringen met de Maut, de kilometerheffing in Duitsland.
Groene metropool
Volgens Milieudefensie zal met de maatregelen uit het plan de filedruk met 40 procent dalen zonder nieuw asfalt aan te leggen. Een groene metropool zal ontstaan; een stedelijk gebied waar leefbaarheid en bereikbaarheid hand in hand gaan. Het openbaar vervoer wordt een snel en comfortabel alternatief voor de auto. Daarnaast het iconisch netwerk van fietspaden. 'Met iconisch netwerk van fietspaden doelen wij op een herkenbaar en opvallend fietspadennetwerk', aldus woordvoerder Willem Verhaak.
Daling uitstoot
Tegelijkertijd zullen emissies van schadelijke stoffen flink dalen, zo daalt de stikstofuitstoot met 8,5 procent en CO2 met 11 procent, aldus Milieudefensie. De gemiddelde automobilist gaat er met het plan financieel niet op achteruit.
Auteur: Eveline Korving
Het fietspadennetwerk in de 'groene metropool' ontsluit de hele regio. (Afbeelding: Milieudefensie, Bouwen aan een groene metropool)
Reactie plaatsen •