Het concept autotram, een voertuig dat het midden houdt tussen tram en bus, bestaat al langer, maar staat in Duitsland opnieuw op de agenda. Met een lengte van 30 meter, is het voertuig zo lang als een tram, maar doordat het op autobanden rijdt, is het even wendbaar als een bus. De aandrijving gebeurt met elektromotoren, waardoor het voertuig geen lokale emissies produceert.
Groot voordeel van deze ‘tram’ is dat er geen elektrische bovenleidingen nodig zijn: de benodigde elektriciteit komt van een flink pakket accu’s. Deze aanpak maakt dit ov-systeem niet alleen goedkoop, maar garandeert ook flexibiliteit van de route. Het door het Duitse Fraunhofer Instituut ontwikkelde prototype was al beproefd, maar praktijktesten liepen spaak vanwege de geringe actieradius. Hoewel de reikwijdte ook nu nog beperkt is tot hooguit 2 kilometer, kan het voertuig zonder veel problemen langere routes afleggen, wanneer er bij voldoende haltes snellaadstations staan die in 20 tot 30 seconden weer nieuwe elektriciteit aan de autotram leveren. Christoph Barz, wetenschappelijk medewerker van het Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems in Dresden: ‘Het aantal snellaadstations hangt af van het soort route, of deze omhoog of omlaag gaat en hoe groot de afstand is tot de volgende halte.’ In noodgevallen kan een kleine dieselmotor bijspringen. Binnenkort gaat het instituut proefrijden met de autotram in de Duitse deelstaat Saksen.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •