Duitsland leert agressieve automobilist mores
Snelheidsduivels en bumperklevers worden in Duitsland extra hard aangepakt. De Duitse deelstaten hebben ingestemd met een voorstel daartoe van Bundesminister Tiefensee. De maximumboetes gaan omhoog van 425 naar 680 euro voor snelheid en van 250 naar 400 euro voor bumperkleven.
De 'prijs' voor bumperkleven was vorig jaar overigens al opgeschroefd van 150 naar 250 euro. Ter vergelijking: de maximale geldstraffen in Nederland zijn 234 euro (tot 30 km/uur te hard op de snelweg) respectievelijk tot 150 euro voor bumperkleven.
Na de verwachte goedkeuring in het parlement kan de nieuwe 'boetecatalogus' per 1 januari al van kracht worden. Tiefensee richt zijn pijlen op ongedisciplineerd, roekeloos en agressief rijgedrag. Wie met te veel alcohol achter het stuur wordt betrapt, moet voortaan minstens 500 euro neertellen (was 250). Voor notoire linksrijders gaat het tarief van 40 naar 80 euro.
Tiefensee meent dat wegpiraten zich weinig gelegen laten liggen aan educatieve praatjes, en daarom gewoon direct in de portemonnee moeten worden getroffen. Verstandige automobilisten dienen zijns inziens te worden beschermd tegen 'verkeersvandalen'. Om de geloofwaardigheid van zijn pakket maatregelen te verhogen, belooft de bewindsman extra boeteopbrengsten in nieuwe veiligheidsvoorzieningen te steken.
'Handheld' telefoneren achter het stuur ontkomt ook niet aan boeteverzwaring. Deze gaat van 40 naar 70 euro. En ook parkeren op plaatsen waar dat niet mag, kost in de nabije toekomst maximaal 65 in plaats van 35 euro. Tijdsoverschrijding bij betaald parkeren blijft in Duitsland overigens nog in de aanbieding. Wie te laat bij zijn auto terugkeert, komt soms 'weg' met een boete van zegge en schrijve 5 euro.
Met de verscherpte sancties komt Duitsland wat meer in de Europese pas. De Scandinavische landen - Noorwegen voorop - spannen nog in veel opzichten de kroon, zo blijkt uit een recente internationale vergelijking. Dat geldt vooral voor te hard rijden en roodlichtnegatie. Dat laatste kost in Noorwegen 640 euro, het vijfvoud van het Nederlandse tarief van 130 euro. De Duitse tarieven variëren hier naar 'gevaarzetting' van 50 tot 200 euro.Op het vlak van verkeersboetes heeft Italië vorig jaar een record geboekt. Voor het eerst werd meer dan een miljard euro geïncasseerd. Opvallend: de traditionele boetes (rood licht, te snel rijden, parkeerovertredingen) brengen niet meer het meeste geld in het laatje. Meer inkomsten verwerven lokale overheden met boetes voor het binnendringen van zones in historische binnensteden waar een autoverbod geldt. Zo werden vorig jaar in Rome 'slechts' 310.000 parkeerboetes opgelegd tegen 762.000 boetes voor het rijden in de 'zona a traffico limitato'.
Reactie plaatsen •