Duitse tol nu succesvol exportproduct
Anderhalf jaar na de bijna-politieke-crisis over de stroperige introductie, loopt het Duitse tolsysteem voor vrachtverkeer op rolletjes. Sterker nog, de LKW-Maut op de Duitse Autobahn ontwikkelt zich tot een belangrijk exportproduct. Engeland, Tsjechië -waar nu al een vignetsysteem bestaat - en Slowakije willen het Duitse voorbeeld volgen. Ook Zweden heeft oren naar een geavanceerd, elektronisch tolsysteem naar Duits model.
Engeland, Tsjechië en Slowakije hebben inmiddels de knoop doorgehakt, zo bevestigt Transport en Logistiek Nederland. Invoering valt in deze landen evenwel niet vóór 2007 te verwachten. De EU-Transportraad formuleerde pas dit voorjaar een algemeen kader voor vervoersheffingen waaraan de diverse nationale systemen vanaf 2007 moeten voldoen. De oorspronkelijke koppeling tussen tolopbrengst en nieuwe weg-infra werd daarbij losgelaten, met daarbij volgens TLN het risico dat het wegvervoer als de welbekende 'melkkoe' wordt gebruikt.
Een woordvoerder van de brancheorganisatie erkent ondertussen dat bij toenemende congestie op Europese snelwegen een vorm van prijsbeleid een onvermijdelijk ingrediënt is om het transport in goede banen te blijven leiden. Compensatie in de vorm van lagere motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijns is daarom noodzakelijk, aldus TLN.
De Duitse Maut-heffing kost transportbedrijven gemiddeld 12,4 eurocent per verreden kilometer. De werkelijke kilometerprijs varieert naar weggedeelte, tijdstip en voertuigtype. Het begin vorig jaar nog als 'Maut-Desaster' geafficheerde Duitse tolsysteem levert de Duitse schatkist dit jaar naar verwachting drie miljard euro op. Kassagerinkel waarop in eerste aanleg vooral de Britse verkeersautoriteiten afkwamen. T-systems, dochter van Deutsche Telekom, heeft voor de gunning van het elektronische deel van de Britse lorry-toll al een bevoorrechte positie verworven.
Niet alleen de ‘klinkende’ revenuen, maar meer nog de - uiteindelijk toch - probleemloze introductie en het verdere verloop van LKW-Maut trekt internationale belangstelling.
De Europese Unie streeft naar uniformering en harmonisatie van de verschillende systemen in de lidstaten. Met de toepassing van GPS-technologie en verdere elektronische faciliteiten voor gedifferentieerde heffing naar tijd, plaats en voertuig nemen de Duitse autoriteiten aan dat zij de rigide tolsystemen van Frankrijk en Italië inmiddels royaal voorbij zijn gestreefd. De Duitse verkeersminister Manfred Stolpe, die begin 2004 nog bijna languit ging wegens de invoeringsperikelen, spreekt nu van 'het modernste en meest innovatieve tolsysteem ter wereld'.
Reactie plaatsen •