Duitse e-bussen draadloos opgeladen
In eerste instantie zullen elektrische (Solaris) bussen van 12 meter lengte van het draadloze oplaadsysteem gebruikmaken, later volgen bussen van 18 meter. De 12 meter-bussen laden op het eindpunt in 10 minuten voldoende stroom om de route van 12 km te kunnen volbrengen, de minder zuinige bussen van 18 meter krijgen onderweg bij twee haltes extra elektriciteit toegediend. De passagiers merken niets van deze techniek; de overdracht van de elektriciteit gebeurt met onder het wegdek aangebrachte spoelen die via een magnetisch veld de elektrische stroom aan boord brengen van de bussen. De koeleenheden voor de vermogenselektronica zijn ondergebracht in reclamezuilen. De inductieve techniek werd in april met succes getest in het Duitse Mannheim. Het ‘EMIL’-project in Braunschweig, (Elektromobilität mittels induktiver Lading), krijgt financiële ondersteuning door het Duitse Verkeersministerie.
Auteur: Joske van Lith
Een impressie van het inductieve snellaadsysteem in Braunschweig
Reactie plaatsen •