Dubbeloperatie: tunneldek Noord/Zuidlijn in A10 tijdens Groot Onderhoud
Tijdens de recente 11-daagse afsluiting van de A10-Zuid voor Groot Onderhoud is binnen negen dagen een compleet viaduct, tevens tunneldek, aangelegd voor de onderdoorgang van de Noord/Zuidlijn. De rest van de tunnelbuis voor de nieuwe metrolijn kan nu worden aangelegd zonder dat het verkeer op de A10 wordt gehinderd. In een eerder ontwerp zou de A10 gedurende anderhalf jaar moeten worden omgelegd voor de aanleg van de tunnelbuis.
Vlakbij station RAI passeert de Noord/Zuidlijn de A10-Zuid. In het referentieontwerp werd uitgegaan van een traditioneel gebouwde tunnel waarbij de A10 voor langere tijd zou moeten worden omgelegd. Omdat hierdoor de functionaliteit van de A10 gedurende langere tijd zou verminderen, gingen IBA (Ingenieursbureau Amsterdam) en Rijkswaterstaat op zoek naar alternatieven. Het nieuwe ontwerp zorgt voor een betere functionaliteit en voorkomt het ver- en terugleggen van de A10.
Om de bouw in negen dagen te realiseren, waarbij overigens dag en nacht is gewerkt, is geruime tijd vóór de operatie tussen het spoor van de Ringlijn en de A10 het betondek gebouwd. Tijdens de afsluiting van de A10 zijn in het weglichaam aan twee zijden combiwanden geheid, die de tunnelwanden en de fundering van het viaduct vormen. Over deze combiwanden is een betonnen prefab landhoofdbalk gemonteerd, waarover vervolgens het 700 ton wegende tunneldak is ingeschoven en afgevijzeld. De beperkte tijd, de beperkte werkruimte in combinatie met de grote inzet van materieel, de bijzondere vorm van dek en de precisie waarmee het inschuiven en afvijzelen gepaard ging, maakten dit project tot een bijzondere operatie. Als laatste actie legt Rijkswaterstaat een nieuwe laag ZOAB op het viaduct. De tunnelbak wordt verder afgebouwd terwijl de A10 in gebruik is.
Reactie plaatsen •