Drie genomineerden voor de beste paper NVC 2014
Op 23 oktober heeft de begeleidingscommissie voor de traditionele paperpresentaties op het Nationaal verkeerskundecongres de drie genomineerden bekend gemaakt die in aanmerking komen voor de Prijs van de Beste Bijdrage. Deze papers blinken uit in inhoud van het onderwerp, maar met name scoren zij op het criterium van onderbouwde informatie.
De prijs wordt bekend gemaakt op 12 november op het Nationaal verkeerskundecongres. De drie genomineerde papers zijn in willekeurige volgorde:
‘Invloed van invoegstroom en wegvaklengte op capaciteit’ door Natascha Kijk in de Vegte en Jaap van Toorenburg, Transpute. Deze paper gaat in op de verschillen in de praktijk tussen de werkelijke capaciteit van een wegvak en de afgeleide/berekende capaciteiten die worden gebruikt in verkeersmodellen. Met de constatering dat de verkeersmodellen gebruik maken van capaciteiten die afwijken van de werkelijkheid, wordt een fundamenteel probleem gedefinieerd. Deze bijdrage beschrijft een onderzoek om de rekenregels waarmee de capaciteit van wegen berekend worden te verbeteren.
Transit Oriented Development in Haaglanden’
De volgende genomineerde paper is ‘Transit Oriented Development in Haaglanden’ door Barend Jansen, Stadsgewest Haaglanden/sector wonen en Ewald Borkens, Stadsgewest Haaglanden/sector verkeer en vervoer. Deze bijdrage gaat in op een nieuwe manier van kijken naar stationsomgevingen. Het beschreven onderzoek biedt inzicht in welk type mensen bereid zijn om het openbaar vervoer te gebruiken en welk type woonmilieus hierbij horen. Interessant is de constatering dat de huidige woonmilieus bij de onderzochte stations hier niet op aansluiten. Daarmee biedt deze bijdrage volop input voor discussie.
De toepassing van wifi in verplaatsingsonderzoek langzaam verkeer
De derde genomineerde is de paper 'De toepassing van wifi in verplaatsingsonderzoek langzaam verkeer’ door Willem Scheper en Erik Klok, Keypoint Consultancy.Deze paper gaat in op een nieuwe methode waarmee herkomst-bestemmingsonderzoek onder fietsers en voetgangers uitgevoerd kan worden: een data-verzamelingstechniek middels wifi-toepassing. Drie redenen maken deze bijdrage belangrijk voor het vakgebied: er wordt een nieuwe techniek beschreven; tot nu toe wordt nauwelijks HB-onderzoek onder fietsers en voetgangers uitgevoerd vanwege de complexiteit en kosten én er is steeds meer behoefte aan inzicht in deze HB-relaties vanwege een toenemende aandacht voor fietsers en voetgangers in stedelijke gebieden.
Wilt u de bekendmaking van de beste bijdrage bijwonen? Meld u dan hier aan
Reactie plaatsen •