Dramatische terugloop van fietsers in Beijing
Door een grotere autodichtheid kampt Beijing met toenemende verkeersopstoppingen. Dit leidt onder meer tot langere reistijden, economische schade en luchtverontreiniging. Tegelijkertijd neemt het aantal fietsers in de stad dramatisch af: van 63 procent in 1986 tot 14 procent in 2012, een cijfer dat nog steeds terugloopt.
Het afgelopen jaar onderzocht het Ecofys-Royal HaskoningDHV-CATS-team de huidige verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het aantal fietsers. Het team ontwikkelde een strategie om de tendens om te buigen en legde aanbevelingen voor aan de Asian Development Bank en de gemeente Beijing.
Cultuurverandering bij beleidsbepalers
‘Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen, het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem’, aldus Wim van der Wijk, teamleider en specialist stedelijke (fiets)mobiliteit van Royal HaskoningDHV. Maar bovenal zou er een institutioneel kader moeten komen waarin fietsen een integraal onderdeel vormt van de stedelijke verkeersplanning en waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten. Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen.
Toolkit voor Azië en Oceanië
Voor veel inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks gebruik en velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze mentaliteit om te buigen. Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te creëren, leggen we de gemeente Beijing een breed scala aanbevelingen en acties voor, waaruit zij kunnen kiezen, aldus Maarten Neelis, regiomanager voor Ecofys in China.
Er is in het project ook een toolkit ontwikkeld waarmee andere grote steden in Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Deze toolkit is straks voor iedereen beschikbaar bij de Asian Development Bank.
Presentatie
Het strategisch fietsbeleid voor Beijing werd op 25 mei gepresenteerd tijdens het Beijing Bicycle Seminar op de Nederlandse ambassade in Beijing
Voor veel inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks gebruik en velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze mentaliteit om te buigen.
Reactie plaatsen •