Dit heeft het nieuwe regeerakkoord 'mobiliteit' te bieden
Op 10 oktober werd het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ gepresenteerd door de nieuwe regeringspartners VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. In totaal wordt 2 miljard uitgetrokken voor mobiliteit en daarna jaarlijks nog eens 100 miljoen. Maar hoe wordt dat verdeeld? Wij hebben de belangrijkste punten uitgelicht.
Met het oog op zelfrijdende auto’s wil de overheid ‘zoveel mogelijk’ verkeersdata openbaar stellen voor voertuigen, apps en reisplanners. Verder wordt de fiscale stimulering van emissieloze auto’s uitgefaseerd, omdat in 2030 toch al emissieloos moet worden gereden.
De nieuwe regering wil niet overgaan tot rekeningrijden: samen met de Mobiliteitsalliantie worden daarom pilots uitgevoerd, om ervaringen op te doen met alternatieve vormen van vervoer en betaling.
Infrastructuur
Voor gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij ov-knooppunten wordt eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken.
Verder wil het kabinet zich inzetten voor tank- en laadinfrastructuur voor het nieuwe wagenpark. Ook worden lagere parkeertarieven gehanteerd voor emissieloze auto's en wordt één systeem van milieuzones gehanteerd. Maximumsnelheden blijven in stand.
Gevolgen openbaar vervoer
Om tot een regionaal geïntegreerd ov-aanbod te komen, worden meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toegevoegd aan regionale ov-concessies. Verder wil het nieuwe kabinet in gesprek met stedelijke regio’s om het openbaarvervoernetwerk verder uit te breiden, zoals lightrail.
De concessie van de NS op het hoofdrailnet verloopt per 2025. In 2019 wordt een tussentijdse evaluatie gehouden. Dan worden ook opties voor eigendom en exploitatie van stations na 2025 bekeken. De optie voor marktopening blijft vooralsnog bestaan.
Verder heeft NS twee jaar op rij de prestatie-indicatoren voor de HSL-Zuid niet gehaald. Als dit een derde keer niet gehaald wordt, wordt gewaarschuwd, zal deze vervoerslijn opnieuw worden aanbesteed.
Mobility as a Service
Om het gemakkelijker te maken om flexibel en vraaggericht vervoer (MaaS) aan te bieden, worden wet- en regelgeving aangepast. Provincies en vervoerregio’s krijgen de ruimte hiermee te experimenteren.
Verkeersveiligheid
De nieuwe regering sluit zich aan bij het manifest ‘Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit’. Daarnaast wordt geïnvesteerd in een veiligere weginrichting, met name van N-wegen, en in betere ongevallenregistratie. Ook blijft verlichting op snelwegen ’s avonds en ’s nachts aan en wordt een progressief boetestelsel ingevoerd.
Nieuwe infrastructuur
In de komende drie jaar wordt 2 miljard euro beschikbaar gesteld voor nieuwe infrastructuur. Het structurele budget wordt verhoogd met 100 miljoen euro. Ook wordt extra geld beschikbaar gesteld om bestaande verkeersknelpunten op de A4, A7, A15 en de A1, A2, A12, A28 en A58 aan te pakken. Dit wordt gebaseerd op de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA). Spitsstroken zullen verder vaker worden opengesteld, waar dit milieutechnisch en verkeersveilig kan.
Het Infrastructuurfonds wordt omgevormd tot Mobiliteitsfonds. Dit komt omdat niet langer de modaliteit centraal staat, maar de mobiliteit. Vanaf 2030 wordt een nieuwe indeling gehanteerd, die aansluit op de agenda voor slimme en duurzame mobiliteit.
Luchtvaart
De luchthaven Schiphol is voor de Nederlandse economie van belang en daarom maakt het kabinet een nieuwe Luchtvaartnota (2020 – 2040): het aantal vluchten moet groeien. Vliegtuigen moeten slimmer en schoner en de focus komt te liggen op hinderbeperking, in plaats van het aantal vliegbewegingen.
Schiphol gaat gelden als (inter)continentale luchthaven, Eindhoven Airport en Lelystad Airport zijn voor vakantievluchten bedoeld. Verder moet ook de landzijdige ontsluiting van Schiphol worden verbeterd voor auto, trein en/of metro.
Premier Rutte tijdens de presentatie van het nieuwe regeerakkoord.
Reactie plaatsen •