Dijksma geeft 16 miljoen euro voor laatste knelpunten luchtkwaliteit in grote steden
Dijksma: "Het is mooi dat de luchtkwaliteit in Nederland steeds beter wordt door schoner vervoer. In 6 jaar zitten we bijna overal binnen de norm. Met dit laatste duwtje krijgen we nu hopelijk ook Amsterdam en Rotterdam snel over de streep."
Van 300 km vieze lucht naar de laatste 10 km
Bij de start van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) in 2009 om luchtkwaliteit te verbeteren was door uitstoot langs ruim 300 km rijbaan de concentratie van stikstofdioxide te hoog. Het gaat nog slechts om 10 km, met hardnekkige knelpunten in Amsterdam en Rotterdam.
De staatssecretaris wil met de 16 miljoen euro voor de steden onder meer zorgen dat daar dieselbussen in het openbaar vervoer versneld worden vervangen door bussen die rijden op elektriciteit of waterstof. Verder moeten er meer laadpunten komen voor elektrische voertuigen en vervuilende bestelbusjes en personenauto met een sloopregeling plaatsmaken voor schone auto's.
Tijd
Ingezet wordt op verlenging van het NSL tot het moment waarop de Omgevingswet in werking treedt (in 2018). Steden krijgen hierdoor meer tijd om de hen al toegekende NSL-budgetten in te zetten voor het verbeteren van luchtkwaliteit.
Dijksma: "Het is mooi dat de luchtkwaliteit in Nederland steeds beter wordt door schoner vervoer. Met dit laatste duwtje krijgen we nu hopelijk ook Amsterdam en Rotterdam snel over de streep."
Reactie plaatsen •