Digitale toolbox voor bedrijfsvervoer
Mobiliteitsmanagement handen en voeten geven. Met een palet aan allerhande maatregelen en aparte software om de juiste mix te kiezen. Daarvoor dient de 'Toolbox', een database die Vlaamse bedrijven en instellingen met eenvoudige, efficiënte voorbeelden wil helpen bij het opstellen van een bedrijfsvervoerplan.
De 'Toolbox Mobiliteitsmanagement', oorspronkelijk een initiatief binnen het Europese SAVE-project, werd eerder deze zomer gelanceerd door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, een club die actief is op het gebied van educatie, verkeersveiligheid en mobiliteitsmanagement. In 'Toolbox' werken het Vlaamse Gewest en vervoersmaatschappij De Lijn samen.
'Vervoermanagement en coördinatiecentra waren er in Nederland al begin jaren negentig, maar nu lijkt sprake van de wet van de remmende voorsprong', zegt Marijke de Moor van de stichting. 'Terwijl het in Nederland stilletjes terugloopt, zit vervoermanagement hier nu in de lift.' Waren begin jaren '90 amper 25 Vlaamse bedrijven actief, in 2000 was dit aantal al gestegen tot honderd. Inmiddels zijn het er tweehonderd. Vooral de laatste anderhalf jaar zit in tegenstelling tot Nederland de vaart er in. Ook beschikken dertig bedrijvenzones over een succesvol vervoersplan. Behalve de immer aanzwellende verkeersstroom en de bereikbaarheidsproblemen bij de renovatie van de Antwerpse ring, zijn de sociale partners en de Vlaamse overheid belangrijke aanjagers.
In een werkgelegenheidsconvenant werden enkele jaren geleden fiscale faciliteiten geïntroduceerd. 'Carpooling is nu bijvoorbeeld voor bestuurder en meerijder fiscaal aftrekbaar', illustreert De Moor.
‘Fiscaliteit’ lift in de nieuwe 'Toolbox' nadrukkelijk mee. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op basis van eigen probleemanalyse maatregelen bekijken, selecteren, profiteren van opgedane ervaring elders en de kosten daarvan inclusief belastingeffecten in beeld brengen.
De digitale gereedschapskist voor het mobiliteitsmanagement wordt steeds bijgewerkt met nieuwe maatregelen op het gebied van stimulering fietsgebruik, openbaar vervoer, carpooling en parkeren.
De 'Toolbox' moet leiden tot efficiënt en duurzaam woon-werkverkeer en bedrijfsvervoer. De Moor maakt zich geen illusie dat die term 'duurzaam' in het huidig sociaal-economisch tijdsgewricht met kelderende bedrijfsrendementen en hoge werkloosheid écht aanspreekt. Harde cijfers over dalende bereikbaarheidsschade en hogere arbeidsproductiviteit van werkers die niet al half 'op' op de arbeidsvloer verschijnen, imponeren meer. Dat neemt niet weg dat economie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan, aldus De Moor. ‘De eerste besparing is immers al gauw binnen: met 'Toolbox' hoeft er geen duur adviesbureau aan te pas te komen.’
Kleinere bedrijven
Lichtend voorbeeld in Vlaanderen is het Antwerpse Agfa-Gevaert met vierduizend werknemers. Het bedrijf scoort hoge gemiddeldes voor ov-, fietsgebruik en carpooling. Kleine voorbeelden zijn speciale carpoolparkeerplaatsen bij de bedrijfsingang, omkleed- en doucheruimtes voor fietsers en vrij ov voor kantoorpersoneel. Met eigen busjes wordt productiepersoneel van en naar huis gebracht.
Met de 'Toolbox' kunnen vooral kleinere bedrijven aan de slag, denkt De Moor. Zij kunnen putten uit het maatregelenpakket en het 'beslissingondersteunend systeem'.
Reactie plaatsen •