DHV-dochter NACO ontwerpt enorme luchthaven bij Bejing
NACO, onderdeel van advies- en ingenieursbureau DHV, heeft het winnende ontwerp gemaakt voor de grootste luchthaven ter wereld. Beijing New International Airport moet straks ruimte bieden aan 130 miljoen reizigers per jaar en krijgt in totaal 8 start- en landingsbanen. De opening staat gepland in 2017.
De huidige luchthaven van Beijing verwerkt nu jaarlijks al 80 miljoen passagiers, maar zit tegen de grenzen van haar capaciteit aan. Het nieuwe vliegveld moet bijna vier keer groter worden dan het huidige Schiphol. Qua oppervlakte zal het zo groot worden als Amsterdam binnen de ring.
Logistieke uitdaging
De nieuwe luchthaven zal vooral worden gebruikt door passagiers die in Beijing hun reis beginnen of de stad als eindbestemming hebben. ‘De wegen, de parkeerplaatsen en het openbaar vervoer vormden de grootste logistieke uitdaging in het ontwerp’ zegt Rik Krabbendam, directeur van NACO. ‘Juist de aandacht die ons ontwerp geeft aan de inpassing van het openbaar vervoer, parkeren en toegangswegen is door de jury goed beoordeeld.’ NACO tekende een fijnmazig openbaar vervoernetwerk met een HSL-lijn, metro en trein.
Prijsvraag
NACO, de afkorting staat voor Netherlands Airport Consultants, won met het ontwerp een internationale prijsvraag waaraan 5 internationaal gerenommeerde adviesbureaus deelnamen. NACO heeft ook Terminal 3 van de huidige luchthaven van Beijing ontworpen, na een ontwerpwedstrijd in 2003. De onderneming was betrokken bij de ontwikkeling van meer dan 20 Chinese luchthavens. Moedermaatschappij DHV is sinds eind jaren zeventig actief in China en heeft kantoren in Beijing, Shanghai en Guangzhou.
Auteur: Eveline Korving
NACO heeft met dit ontwerp de prijsvraag voor het ontwerpen van een nieuwe luchthaven in Beijing gewonnen. (Afbeelding: DHV)
Reactie plaatsen •