Den Haag evalueert volautomatische parkeergarage
Hoe reageren bewoners op de komst van een volautomatische parkeergarage als medeoplossing voor parkeerproblemen in de wijk? De Haagse wijk Rustenburg-Oostbroek opende op 15 december 2006 de deuren van een volautomatische berging (VAB). Anderhalf jaar later is de tweede evaluatie verschenen. In plaats van ‘Goh, wat is dat nou?’ zeggen de wijkbewoners nu ‘Joh, dat is een VAB’. Er is meer parkeerruimte op straat en de kinderziektes zijn genezen. Nou ja … bijna.
Rustenburg-Oostbroek is een Haagse wijk met een hoge woningdichtheid en een hoge parkeerdruk. In 2006 kostte de herinrichting van de straten een aantal parkeerplaatsen. Ter compensatie besloot de gemeente onder het maaiveld en onder de tramlijn een VAB te bouwen om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de schaarse ruimte. VAB’s hebben geen lange in- en uitritten, er zijn geen draaicirkels nodig en de parkeerplekken zijn kleiner, aangezien er niemand in of uit de auto stapt.
‘Het lijkt net een wasserette van de buitenkant’, zegt Lizza Duijverman, projectleider Contractbeheer van de gemeente Den Haag. ‘Nadat je je pasje hebt gescand, rijd je naar binnen, totdat je op het vierkant staat. Je stapt uit en moet buiten nog een paar vragen beantwoorden. Is iedereen uit de auto? Staat de auto op de handrem? Staat de motor uit? Pas dan sluit de deur en kan de auto door een transporter naar de parkeerplek worden gebracht.’
Politiek sexy
De wijkbewoners zijn niet ontevreden, zo blijkt uit een onlangs verschenen evaluatie. ‘Plaatsgarantie’ en ‘veiligheid’ worden veel genoemd als positieve punten. In de VAB heb je altijd een plekje – wat in de wijk een groot goed is. Bovendien is de kans op diefstal of vernieling uitgesloten, omdat niemand de ruimte in kan.
Er zijn ook nadelen. Den Haag moest kennis in huis halen voor onderhoud en abonnementenbeheer en er moest een nieuwe fte worden ingevuld om het project te coördineren. Verder zijn de beheer- en onderhoudskosten hoger dan voor een gewone garage. Ook de parkeerkosten zijn hoger. Een parkeervergunning in Den Haag kost ruim 8 euro per maand. Voor een plekje in de VAB betaal je al gauw 40 euro.
VAB’s zijn ook gevoeliger voor storingen door de hoogwaardige technologie. ‘Met preventief onderhoud is een bedrijfszekerheid van 99 procent haalbaar’, aldus Taco van Berkel van managementadviesbureau APPM, dat de gemeente bijstond. ‘Dat is vergelijkbaar met een gewone garage. Maar als ook de rendundantie uitvalt, is de VAB meteen volledig buiten gebruik. Dan praten we over meer dan een slagboom die niet werkt. De auto’s zitten muurvast.’
Toch overheersen vooral positieve geluiden en inmiddels zijn er ook (uitbreidings)plannen in Rotterdam en Amsterdam. Wat zou Van Berkel plannenmakers adviseren? ‘VAB’s zijn vernieuwend en politiek sexy. Neem ze in geval van schaarse ruimte vooral in overweging. Maar vergeet niet dat je de kosten voor onderhoud, vervanging en eventueel calamiteitenschade moet verrekenen over de hele levenscyclus van meer dan 15 jaar. Wij adviseren overheden hoge kosten te voorkomen door realisatie en onderhoud neer te leggen bij marktpartijen als P1 en Q Park. Die kunnen meerdere garages in beheer nemen en de exploitatiekosten drukken.’
Ondertussen is ongeveer 60 procent van de 126 parkeerplaatsen in Rustenburg-Oostbroek in gebruik. Volgens Lizza Duijverman is het niet uitgesloten dat de VAB over een jaar helemaal vol zit, want inmiddels is besloten dat abonnementhouders niet meer in de wijk zelf hoeven te wonen. Alle bewoners en bedrijven uit omliggende wijken kunnen er voortaan gebruik van maken.
Reactie plaatsen •