HTM heeft 40 vierledige 100 procent lagevloerstrams van het type Avenio besteld bij Siemens divisie Rail Systems.
De opdracht voor 40 voertuigen, inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen, vertegenwoordigt een waarde van ruim 100 miljoen euro. Daarnaast is Siemens met de HTM een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, en zijn naar verwachting in februari 2014 klaar. Elke tram is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Omdat de Avenio een 100 procent lagevloertram is, heeft het gangpad geen treden.
Avenio
De Avenio is gebaseerd op de enkel gelede voertuigen die sinds
2005 in Almada (Portugal) en sinds
2006 in Budapest (Hongarije) met succes voor het transport van reizigers worden toegepast. Bij dit voertuigconcept is niet alleen aandacht besteed aan het comfort, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de tractie- en remgeluiden verminderd, doordat de tram geluidarm elektrisch afremt, de wielbanden van een rubberen vering is voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand worden gedempt of uitgeschakeld. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •