Deelfietsen stomen op: hoe voorkomen we problemen?
Als iemand weet in welke richting gemeenten moeten denken om dit opkomende fenomeen te dresseren, is het Nas wel. Als hoogleraar Strategic Design for Technology-based Innovation op de faculteit Industrieel Product Ontwerpen buigt zij zich over opkomende producten en diensten. “Wij zien nieuwe technologieën opkomen en vragen ons af: ‘Wat kunnen bedrijven of organisaties daarmee?’ en: ‘Hoe verandert dat businessmodellen, markten en strategieën?'”, vertelt de hoogleraar.
Daarnaast is Nas ook oprichter van het strategische innovatiebureau Sunidee. “Wij helpen organisaties om zich voor te bereiden op toekomst, waarin nieuwe markten ontstaan. Zoals de deelfietsenmarkt. Samen met de klant bepalen we een strategie om daar mee om te gaan.”
Kijk naar China
Wat deelfietsen betreft moeten gemeenten proactief handelen, stelt de deelfietsexpert. “Zodra de deelfiets er is, ben je namelijk te laat”. Ze noemt China als voorbeeld. “Daar werd het allemaal maar toegestaan en is het uit de klauwen gelopen. Inmiddels is de overheid opgezadeld met torenhoge kosten en zijn er zelfs fietskerkhoven ontstaan.”
In China hebben Nas en haar collega’s vijf soorten problemen gesignaleerd, die zich ook hier gaan voordoen als er niets gebeurt. “De gemeente Amsterdam heeft deelfietsen inmiddels verboden. Maar dat is niet de oplossing, want daarmee mis je ook de voordelen die deelfietsen kunnen bieden. Zoals minder auto's in de stad en betere luchtkwaliteit."
Nieuwe trends
Daarnaast gedragen startups zich anders dan gevestigde bedrijven, legt ze uit. “Bedrijven als Uber en AirBnB zijn een heel nieuw soort business, daar moet je als gemeente op voorbereid zijn. Maar de achterliggende technologie en drijfveren van zulke bedrijven zijn niet nieuw.”
Aan de andere kant is ook de cultuur onder jongeren heel erg veranderd. Huren, delen en lenen is de nieuwe trend. “In de klas van een stagiaire van mij wil niemand meer een auto kopen. Iedereen huurt zo’n ding. Toen ik nog op school zat was het echt cool om een eerste auto te kopen.”
Oplossing op maat
Die oplossingsrichting zal voor elke stad anders zijn, weet Nas. “Elke stad heeft met andere uitdagingen te maken. Amsterdam heeft bijvoorbeeld te maken met veel toeristen en weinig ruimte, terwijl Rotterdam juist veel ruimte heeft. Elke doelgroep, we onderscheiden er vijf, heeft andere behoeften en daar moet je anders op inspelen.”
Masterclasses
Tijdens de Masterclasses zal de deelfietsexpert vier dingen bespreken. Het begint met awareness creëren. “Ten eerste wil ik laten zien wat er gebeurt als je te laat reageert, zoals in China. En vervolgens wil ik inzicht bieden in het gedrag en de drijfveren van al die nieuwe diensten en gebruikers binnen de deeleconomie.”
Zodra de ernst van de situatie bij de deelnemers bekend is, wil Nas oplossingen aanreiken. “De belangrijkste vraag is wat kan je kunt doen om dit probleem voor te zijn. Uiteindelijk wil ik de deelnemers naar huis sturen met het besef van de urgentie van de situatie, met argumenten om collega’s te overtuigen én met concrete oplossingsrichtingen.”
De Masterclass wordt gegeven op 29 november, om 13.30 uur op Prinsengracht 739-741 in Amsterdam en op 12 december, om 13.30 uur aan Schrevenweg 3 in Zwolle. “Mocht u van ver komen, dan kunt u op het station makkelijk een deelfiets pakken”, besluit Nas met een knipoog.
Voor meer informatie en aanmelden gaat u naar de website.
In China domineert de deelfiets het straatbeeld
Reactie plaatsen •