Daling verkeersdoden door algehele gedragsverandering?
SWOV en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) hebben vooralsnog geen concrete verklaring voor de opmerkelijke daling van het aantal verkeersslachtoffers in 2004 ten opzichte van het jaar ervoor (van 1088 naar 881). AVV heeft weliswaar vorig jaar een nieuw softwareprogramma toegepast voor de verwerking van de verkeersslachtoffercijfers, maar de input en berekenmethode is dezelfde gebleven. Ook sluit AVV uit dat de politie minder dodelijke ongevallen heeft geregistreerd omdat het aantal verkeersdoden evenals in 2003 met CBS-cijfers wordt vergeleken.
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer heeft vorig jaar een nieuw softwaresysteem in gebruik genomen waarin de verkeersslachtoffercijfers worden verwerkt. Dit systeem SAVOG kan eenvoudig worden gekoppeld aan andere bestanden, zoals de voertuigbestanden van de RDW en op termijn ook het GIS-bestand waarin de wegkenmerken van heel Nederland zijn opgenomen. Dit bestand wordt momenteel gevoed door de verschillende wegbeheerders. Koppeling van deze bestanden, maakt de analyse van verkeersongevallen op termijn nauwkeuriger.
Toch verklaart dit nieuwe systeem niet de forse daling van de verkeersdoden in 2004 (19 procent) ten opzichte van 2003, aldus AVV-woordvoerder Pieter van Vliet.
Evenals in de voorafgaande jaren zijn de aantallen verkeersdoden, afkomstig van de politieregistraties vergeleken met de statistieken van het CBS, aldus Van Vliet. De CBS-cijfers zijn gebaseerd op rechtbank- en doodsoorzaakstatistieken. In de komende maanden neemt AVV opmerkelijke ontwikkelingen inhoudelijk nog eens onder de loep , terwijl SWOV zich de komende periode zal buigen over de invloed van allerlei externe factoren, zoals verbetering van de infrastructuur, opheffen black-spots, aanleg rotondes en 30-km-gebieden, als ook betere handhaving. Van Vliet hoopt dat daarnaast ook wordt gekeken naar de invloed van factoren als het op de markt komen van veiliger auto’s, de ( tevens forse) daling van criminaliteit in het algemeen, de verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer, trajectcontrole en economische ontwikkelingen. Van Vliet sluit op voorhand namelijk niet uit dat de daling van de verkeersdoden te maken heeft met een algehele gedragsverandering van mensen.
Daarnaast kijkt AVV reikhalzend uit naar de cijfers van het aantal ziekenhuisgewonden uit het Letsel Medisch Registratie Systeem. Met deze data kan het werkelijk aantal ziekenhuisgewonden in 2004 worden bepaald. En die cijfers komen na de zomer beschikbaar.
Reactie plaatsen •