Corona-update week 12: tekort aan brugwachters voorzien
De maatregelen die de overheid getroffen heeft om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze mobiliteit. Welke gevolgen hebben de maatregelen nu én in de nabije toekomst? Elke week geven wij u als verkeerskundige of mobiliteitsprofessional een update over de stand van zaken.
Geen mogelijkheid om brugwachters op te leiden
Een van de onvoorziene gevolgen van de huidige maatregelen is een tekort aan brugwachters deze zomer. Nederland kent veel bruggen en bedienbare objecten. David Rus, sectormanager verkeersmanagement provincie Noord-Holland: “Normaliter zouden we nu menen opleiden, die de gebruikelijke zomerpiek in de scheepvaart vanaf mei op kunnen vangen. In de wintermaanden hebben we ongeveer dertig brugwachters, ’s zomers zijn dat er al snel tachtig.” Er zijn genoeg mensen om op te leiden, en ook de opleidingscapaciteit is voldoende. Echter, het Corona-virus maakt dit onmogelijk. “De meeste brugwachtershuisjes zijn te klein. Het is niet te doen om dan anderhalve meter afstand te houden. Daarom leiden we nu geen mensen op.”
Brugwachters worden voor gemiddeld drie objecten opgeleid. Elk object vereist specifieke training, een operator kan niet zomaar op een onbekend object ingezet worden. Voor nu houdt dit in dat de bruggen nog volgens de winterbediening ingezet worden, ook in april. Veel bruggen blijven dan in het weekend bijvoorbeeld dicht. Het kan zijn dat de winterregeling nog langer in stand gehouden wordt.
De effecten van thuiswerken
Marco de Baat van Goudappel Coffeng onderzocht de effecten naar aanleiding van het vele thuiswerken: gemiddeld 36% minder verkeer in de ochtendspits van 17 maart t.o.v. een gemiddelde maandag in maart 2019. De verkeersafname is daarmee ongeveer gelijk aan zaterdag 14 maart. Een aanzienlijk deel van de Nederlanders is thuis gebleven, maar er is nog steeds een aanzienlijk deel dat de weg op gaat/moet. Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht was sprake van bijna een halvering van het verkeer.
In Brabant zijn de afnames kleiner. Waarschijnlijk komt dit door de maakindustrie en logistieke sector die in Brabant sterker vertegenwoordigd is, en men daardoor niet of minder makkelijk thuis kan werken.
Blijf verbonden!
Wilt u ook op de hoogte blijven?
Volg Verkeerskunde dan ook op LinkedIN.
Heeft u een bijdrage voor deze rubriek of wilt u uw kennis en ervaringen delen met uw vakgenoten?
Mailen met de redactie
Reactie plaatsen •