Convenant moet Peeldorpen bevrijden van vrachtoverlast
Vrachtrijders die in de Peel 'verboden' wegen gebruiken kunnen een aantekening op hun conduitestaat en uiteindelijk zelfs ontslag tegemoet zien. Dat is een van de consequenties van een convenant tussen Peel-gemeenten, provincie Limburg, rijk en de transportsector. Verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid moeten hierdoor verbeteren. De Peel is een van de zes landelijke pilots op dit gebied.
Peeldorpen als Sevenum en Horst zuchten al enige tijd onder zwaar vrachtverkeer. Een gemeenschappelijke aanpak liet lang op zich wachten. 'Het duurde anderhalf jaar voordat bestuurders wilden meedenken. Voorheen was iedereen bezig zijn eigen straatje schoon te vegen', zegt verkeersveiligheidsadviseur Harrie Peeters van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid in Limburg (ROVL). Zo sloot de gemeente Sevenum eerder eenzijdig een weg voor vrachtwagens, die vervolgens noodgedwongen bij de buren hun toevlucht zochten.
Volgens het convenant verplicht Transport en Logistiek Nederland transporteurs zich te concentreren op enkele routes binnen de Peelruit. Dit gebied wordt omsloten door de snelwegen A67 en A73 (beide richting Venlo) en de twee provinciale wegen vanuit het noordwestelijk hiervan gelegen Ysselsteyn. Over één, respectievelijk twee jaar wordt gecontroleerd of het vrachtwagenaandeel op de wegen binnen de ruit conform het convenant is gedaald van 8 tot onder de 5 procent. De aangewezen 'concentratiewegen' bieden daarvoor nog genoeg ruimte. Een eerder noodzakelijk geachte extra oost/west-verbinding in het gebied blijkt tot 2020 overbodig.
Transportbedrijven moeten nu meer omrijden, maar kunnen hun tijdverlies deels goedmaken dankzij een inmiddels grotendeels gerealiseerde aanpassing van afrit 38 van de A67 met de Middenpeelweg (N277). Bij dit knelpunt kostte het vrachtrijders tot voor kort soms meer dan tien minuten om de snelweg op en af te komen. Met het 'opstropend' verkeer ontstond overlast in omliggende dorpen. Ter plekke zijn extra rijstroken aangelegd. Tevens zorgen verkeerslichten voor betere verkeersafwikkeling.
Andere pilots à la 'Peelruit' spelen zich af in Leiden, Nijmegen, Groningen, Twente en het Westland. Bij alle projecten gaat het om 'uitruil' van belangen, bijvoorbeeld verkrapping van venstertijden in ruil voor medegebruik door vrachtverkeer van busbanen of extra verkeersveiligheid in ruil voor lagere verzekeringspremies.
Reactie plaatsen •