Containerterminal Alpherium vermindert wegverkeer
Hiermee is het Alpherium meteen de grootste inland terminal van Nederland. De nieuwe containerterminal maakt het mogelijk om goederen over het water in plaats van de weg te vervoeren. De containerterminal heeft 15 miljoen euro gekost.
Heineken
Heineken gaat in de toekomst al zijn export-bieren vanaf de brouwerij in Zoeterwoude met binnenvaartschepen naar de haven van Rotterdam vervoeren. Daardoor komen er jaarlijks gemiddeld honderdduizend vrachtwagenritten minder op de weg en komt er meer ruimte op de drukke snelwegen A4, A13, A15 en A20. Een binnenvaartschip is ongeveer drie maal energie-efficiënter dan een vrachtwagen die hetzelfde vervoert. De CO2-uitstoot neemt dus ook af.
De afgelopen jaren hebben Heineken en de Van Uden Group als verlader en exploitant van de terminal samen met de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, Prorail en de gemeente Alphen a/d Rijn samengewerkt aan de ontwikkeling van het gebied Steekterpoort aan de Gouwe ten zuiden van Alphen aan den Rijn. Hier wordt naast de ontwikkeling van de containerterminal ook de omlegging van de N207 en de ontwikkeling van een innovatief duurzaam bedrijventerrein door respectievelijk de provincie Zuid-Holland en de gemeente Alphen aan den Rijn gerealiseerd.
Auteur: Joske van Lith
Door de nieuwe containerterminal Alpherium zal het vrachtverkeer over de weg veel minder worden
Reactie plaatsen •