Connexxion bestrijdt eerste punctualiteitsboete
In Noord-Holland Noord reed vorig jaar rond de helft van de bussen te laat of te vroeg weg van de halte. Dat blijkt uit de eerste jaarverslagen van de drie Noord-Hollandse concessiegebieden voor het openbaar busvervoer. Vervoerder Connexxion krijgt nu een boete opgelegd op grond van afspraken in het vervoerscontract, maar wil alleen betalen voor verwijtbare overtredingen.
Waar de punctualiteitsmetingen van treinen al jaren uitgebreid het nieuws halen, weet bijna niemand in hoeverre (streek)bussen op tijd rijden. De provincie Noord-Holland brengt daar verandering in door de vervoersprestaties van de concessienemers per kwartaal te controleren via representatieve steekproeven en de resultaten op te nemen in een jaarverslag . ‘Een stukje professionalisering en controle op afspraken die zijn gemaakt in de vervoerscontracten’, verklaart beleidsmedewerker Joop Klinkhamer van de provincie Noord-Holland. Van de drie provinciale concessiecontracten Noord-Holland Noord, IJmond en Gooi- en Vechtstreek bevat de eerste een Bonus Malusclausule voor bepaalde overtredingen. Het niet op tijd rijden is daar één van. Uit de steekproeven blijkt dat in Noord-Holland Noord slechts 50 procent van de bussen op tijd rijd, tegenover 60 procent in IJmond en 53 procent in Gooi en Vechtstreek. Alleen de concessie voor Noord-Holland Noord is openbaar aanbesteed en bevat een Bonus Malusclausule. De openbare aanbesteding van de overige twee gebieden start volgend jaar.
Connexxion, de enige busvervoerder in de drie gebieden, bestrijdt de aangekondigde boete. Woordvoeder Herman Opmeer: ‘Wij accepteren een boete alleen voor verwijtbaar te vroeg of te laat rijden. Primair rijden wij in het belang van de reiziger. Dat kan betekenen dat we in de ochtendspitsen eerder vertrekken als de bus vol is en we opstoppingen veroorzaken op drukke busstations. Ook wachten we, met name in Noord-Holland Noord waar veel kopstations van NS zijn, op passagiers van een verlate trein. De opdrachtgever en de politiek moeten maar zeggen wat ze willen. Als wij voor deze situaties moeten gaan betalen, moeten we ons beleid herzien en meer voor de punctualiteit gaan en minder in het belang van de reiziger denken.’Nog een potentiële boete voor Connexxion betreft een overtreding (à raison van 10.000 euro per keer) voor het rijden met reclame op de stadsbussen in Alkmaar. ‘Wij houden ons strikt aan deze voorwaarde, maar we laten bijvoorbeeld wel een bus met reclame uit Haarlem overkomen als er incidenteel onvoldoende materieel in Alkmaar is.’ Connexxion onderzoekt nu achteraf de omstandigheden rond de geconstateerde ongeregeldheden. Ondertussen berekent de provincie de hoogte van de boete. Deze wordt bepaald door het percentage bussen dat te laat of te vroeg is te vermenigvuldigen met een variërend minutenbedrag in euro’s. Er zijn in totaal 25 categorieën, variërend van meer dan een half uur te vroeg (10.000 euro) tot meer dan een half uur te laat (5000 euro).
Geld
Het Centrum voor Vernieuwing Openbaar Vervoer (CVOV) juicht de punctualiteits- en waarderingsmetingen in Noord-Holland toe. ‘Het is een goede manier om aan de busreizigers te laten zien of ze waar voor hun geld krijgen’, zegt Gerard van Kesteren van het CVOV. ‘De cijfers verbazen me niet echt. Mijn indruk is dat streekbussen vaak nog wel redelijk op tijd vertrekken, maar onderweg door allerlei oorzaken vertraging oplopen.’
Uit de jaarverslagen blijkt verder dat de kostendekkingsgraad van het busvervoer - het gedeelte van de totale kosten dat door de reizigers wordt opgebracht - in Noord-Holland Noord met twee procent is gestegen naar 41,3 procent, terwijl het in IJmond met twee procent daalde naar 44,1 procent. Ook in Gooi en vechtstreek daalde het met één procent naar 38,7 procent. In deze regio daalde het gebruik van het openbaar overigens in één jaar tijd met maar liefst tien procent.
Reactie plaatsen •