Congres taxiaanbestedingen meer aandacht kwaliteitseisen
Overheden moeten kritischer kijken naar de kwaliteitseisen die ze stellen aan het taxivervoer in aanbestedingen. Dat was de belangrijkste conclusie op het eerste Nationaal Congres Taxi-aanbestedingen op 19 juni.
Verschillende de kritiekpunten brachten taxiondernemers naar voren. Zo staan er in bestekken soms onduidelijke kwaliteitseisen, worden kwaliteitseisen later niet gecontroleerd in de praktijk en worden er kwaliteitseisen gesteld die de kwaliteit niet direct ten goede komen. Bart Pals, hoofdredacteur van een van de organiserende partijen, TaxiPro.nl: ‘Ondernemers vertelden bijvoorbeeld dat er geëist werd dat er op aardgas werd gereden, maar dat ging dan om een ritje per dag. Moet een ondernemer daarvoor een nieuwe bus aanschaffen? Bestekken zijn vaak onduidelijk, gaat het over FTE of over personen? Er worden soms 160 vragen over bestekken gesteld.’
Prijs
De taxiondernemers waren verder heel kritisch over de manier van aanbesteden. Prijs is vaak de belangrijkste factor en in de praktijk betekent dat dat kleine spelers het onderspit delven. ‘Zonder aanbestedingen is er geen overheidsmarkt van 1,2 miljard euro in de taxisector. Maar het is wel heel moeilijk geld verdienen. Want te optimistisch inschrijven leidt tot een verliesgevend contract’, zei Jan Zaaijer, voorzitter KNV Taxi. ‘Schaalvergroting bij taxibedrijven is misschien niet leuk, maar wel een economisch gevolg van die aanbestedingen.’
Social return
De kwaliteitseis ‘social return’, waarbij mensen met afstand tot de arbeidsmarkt voorrang krijgen, is omstreden in de branche. Aan de ene kant worden er nieuwe mensen uit de ww aangenomen. Maar die verdringen de huidige taxichauffeurs, die vervolgens in de ww belanden.
Purmerend
Veel kritiek dus op de overheid en andere aanbestedende diensten op het congres in Haarlem. Mona Keijzer (nummer 2 op de verkiezingslijst van het CDA), nu nog wethouder in Purmerend, kon de kritiek langs zich heen laten gaan. Purmerend werd juist naar voren geschoven als ‘best practice’. Daar is het WMO-vervoer aanbesteed, waarbij de voorgestelde kwaliteit voor 80 procent meetelde, en prijs slechts voor 20 procent.
Dat lijkt goed te hebben uitgepakt: 97 procent van de ritten wordt op tijd gereden en er zijn 9 klachten per jaar. Keijzer vertelde dat bij de aanbesteding Purmerend goed heeft gekeken naar welke kwaliteitseisen de gebruiker vooral wil. Bijvoorbeeld korte lijntjes naar de taxicentrale of even gebeld worden als de taxi later komt. ‘Slecht vervoer voor een lage prijs kost uiteindelijk veel meer geld’, weet Keijzer. ‘Al kan het opzeggen van een contract met een slechte vervoerder tot veel problemen leiden. Dat kan dus niet zomaar.’
Meer informatie en een uitgebreid verslag op www.taxipro.nl
Auteur: Karin Broer
Foto: Taxi Pro
Reactie plaatsen •