Concurrentie slaat toe rond opladen elektrische auto’s
Slechts vijf minuten duurde het opladen van de accu van de elektrisch aangedreven Ariana iEV 796 bij het laadstation in Brussel. De volgeladen accu bevatte genoeg stroom om de
Een van de belemmeringen voor de introductie van de elektrische auto is de ingewikkelde en tijdrovende wijze van het opladen van de accu’s. De snelle oplaadtijd van de Ariana iEV 796 zou daarvoor een grensverleggende oplossing kunnen bieden. Gekoppeld aan de huidige magere opslagcapaciteit van de accu’s, die de actieradius van de emissieloze auto’s beperkt tot 50 tot
Het snel laden met behulp van inductiestroom lijkt een concurrerende techniek ten opzichte van de aanpak van Better Place. Dit Israëlisch bedrijf propageert het gebruik van wisselstations, waarbij een robot de lege accu van de elektrische auto vervangt door een vol exemplaar. Afgelopen mei ging in het Japanse Yokohama het eerste batterijwisselstation in bedrijf. Volgens Better Place neemt het volledig geautomatiseerd verwisselen slechts enkele minuten in beslag.
Maar voorlopig zal het opladen van een elektrische auto wel gewoon met een stekker in het stopcontact gebeuren, eenvoudigweg omdat er nog geen auto’s op de markt zijn met elektromagnetische ontvangers of flexibele accu’s. ‘En zo lastig is het niet, om met een stekker je auto op te laden’, vertelde Eva Sunnerstedt van de Environment and Health Administration van Stockholm. ‘In Zweden heeft bijna elke auto een elektrische verwarming op 230 volt, om bevriezing van de motor te voorkomen. De Zweedse autorijders zijn er dus al aan gewend om in de winter na thuiskomst hun auto met een stekker aan het stopcontact te verbinden. Het enige probleem is dat er in Zweden geen elektrische voertuigen te koop zijn.’
Auteur: Joske van Lith
De Ariana iEV 796 reed met een volgeladen accu van Brussel naar Bonn
Reactie plaatsen •