Comeback gerecycled rubber in asfalt
In beide concepten staan hergebruik van autobanden, geluidsreductie en afwezigheid van schaars bitumen centraal. 15 jaar geleden werd door Breijn al een tweelaagse ZOAB-weg aangelegd in Breda waarin rubber van oude autobanden was verwerkt. Het asfalt moest echter heter gestookt worden, wat arboproblemen voor de wegwerkers met zich meebracht. Inmiddels is het mogelijk de stooktemperatuur laag te houden. Bovendien is geluidsreductie belangrijker geworden. Daarom heeft Breijn de ontwikkelingen weer opgepakt. Met rubber kan het wegdek zachter en dus geluidsvriendelijker worden gemaakt. De deklaag van Intron en DuraVermeer zou zelfs 8 decibel stiller zijn. In Kloosterzande was daartoe al een proefvak getest, dat minder geluid produceerde dan gewoon open asfaltbeton (ZOAB). Binnenkort volgt Apeldoorn. Het is nog de vraag hoeveel oude autobanden in de toekomst in nieuwe wegen gebruikt kunnen worden. In Bem Nieuws, een uitgave van de Vereniging Band en Milieu en Recybem, schat Jo van Montfort van Intron dat het al snel om ‘honderden of duizenden tonnen’ gaat.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •