Chevrons of matrixborden in Noord-Brabant
‘De subjectieve verkeersveiligheid neemt toe’, concludeert onderzoeker Martijn te Wierik van Mobycon na een enquête die het bureau voor de provincie Noord-Brabant uitvoerde op de N279 tussen Helmond en de A67. Van ruim 400 vaste ‘klanten’ op het wegvak zei 98 procent de bedoeling van de chevrons (aangebracht op tussenafstanden van
‘Tweederde zegt zelfs gas terug te nemen’, meldt Te Wierik. Of dit echt zo is en of er sprake is van blijvende, objectieve veiligheidseffecten, kon niet worden vastgesteld. ‘Daarvoor is een ongevalsanalyse nodig over een periode van minstens drie jaar’, zegt Te Wierik. De provincie vergelijkt chevrons met ‘VIS’ waarmee sinds 2007 op enkele wegvakken geëxperimenteerd wordt. Daarbij geven matrixborden in de wegberm aan of auto’s al dan niet te dicht op elkaar rijden. Nog voor de zomer wordt beslist welk systeem op zes geselecteerde wegvakken met veel kop-staartbotsingen toegepast wordt, meldt provinciaal beleidsmedewerker Hans Paulussen. Eerste indruk is dat VIS het best voldoet bij hoge intensiteiten en chevrons bij lagere. (CV)
Auteur: Joske van Lith
Bijna alle ondervraagde wegvakgebruikers van de N279 in Noord-Brabant begrijpen de chevrons op het wegdek
Reactie plaatsen •