Checklist voor richtlijn ‘Kwaliteit Straatparkeren’
De gemiddelde automobilist zal zich nauwelijks realiseren dat een parkeerplaatsje langs de stoeprand zoveel organisatie vraagt. Het begint al met het opzetten van een gemeentelijk parkeerbeleid, maar ook het onderhoud van de parkeerautomaten, het regelen van de parkeervergunningen, gehandicaptenparkeren en de afhandeling van klachten hoort tot het takenpakket van een gemeente. Straatparkeren is inmiddels een echte bedrijfstak. Met nu ook een echt Keurmerk.
Er zijn al de nodige keurmerken, prijzen en kwaliteitsonderzoeken voor overdekt parkeren. Meest bekende is de ESPA-award (het kwaliteitskeurmerk van de European Standard Parking Association) waarbij onder meer gelet wordt op veiligheid, kwaliteit en toegankelijkheid van parkeergarages. Voor het straatparkeren bestond zoiets nog niet. Weliswaar lag er een CROW-richtlijn ‘Kwaliteit Straatparkeren’, maar het was aan de gemeente zelf of ze deze uitgave van tijd tot tijd ook uit de bureaula trokken.
Door de richtlijn in een checklist te gieten, hopen CROW en Vexpan (platform voor parkeren in Nederland) dat gemeenten de organisatie rond het straatparkeren kritischer tegen het licht gaan houden. De resultaten van verschillende gemeenten laten zich zo onderling vergelijken en voor gemeenten die goed uit de bus komen ligt een Parkeerkeurmerk in het verschiet. De ‘Checklist Keurmerk Straatparkeren’ behandelt niet alleen de organisatorisch opzet van het straatparkeren. Ook aan de parkeerder zelf is gedacht. Af te vinken aandachtspunten zijn onder meer: hoe langt duurt het voordat iemand zijn parkeervergunning kan afhalen, is er een parkeerverwijssysteem, kan men elektronisch betalen en zijn de parkeervakken gemarkeerd? Binnen de gemeentelijke parkeerorganisatie moet er onder meer aandacht zijn voor zaken als: is er een parkeerverordening en welke onderwerpen komen daarin aan de orde, is er aandacht voor de scholing van personeel, is er een handhavingsbeleid opgesteld en hoe gaat men om met klachten?
Niet verplicht
Gemeenten die de checklist al toepassen zijn er nog niet maar daar komt hopelijk snel verandering in, zo verwacht Elisio Baptista van de Vexpan. ‘We zijn aan het bekijken hoe je het Keurmerk het beste in de markt kunt zetten. Op de komende beurs Parkeervak willen we daar aandacht aan schenken. Inmiddels zijn er al wel gemeenten geïnteresseerd om een pilot te starten.’ Checklist en Keurmerk moeten ook het imago van het straatparkeren een duwtje in de rug geven. ‘Het is niet alleen bedoeld voor gemeenten die al een heel eind op weg zijn en een Keurmerk nastreven, maar we willen ook laten zien wat er zoal nodig is om straatparkeren goed vorm te geven.’ Een digitale versie zal nog even op zich laten wachten, aldus Baptista: ‘Het gaat om meer dan het beantwoorden van een paar vragen. Je moet er goed over nadenken en daar zal ook de nodige begeleiding bij nodig zijn.’
Voor een mogelijke verplichting vanuit VNG of G25 is de Vexpan overigens niet te porren. Baptista: ‘Het zou mooi zijn als het Keurmerk vanuit die hoek gepromoot wordt, maar een dwingende invoering zie ik niet zitten. Wil je een goed beeld krijgen, dan moet je daar als gemeente moeite voor willen doen. Als je teveel pusht krijg je niet de goede antwoorden vrees ik.’
Reactie plaatsen •