Carnegielaan in Den Haag (VK 2/2014)
Wat en doel: Lange tijd gold in de Carnegielaan in de avondspits een fietsverbod in één richting. Hierdoor moesten fietsers vanuit zowel de Javastraat als de Burgemeester Patijnlaan richting de Laan van Meerdervoort een voor fietsers onbegrijpelijke omweg maken. Buiten de spits en ook in de andere richting was de Carnegielaan geen veilige fietsroute. Dat moest anders
Toepassing: De oplossing bestond uit de aanleg van vrij liggende fietspaden aan weerszijden van de Carnegielaan
Ontwerp: De Carnegielaan bestond uit één rijstrook voor het verkeer van de Laan van
Meerdervoort naar de Burgemeester Patijnlaan en twee rijstroken de andere kant op. Nu
is er één rijstrook per richting. Verder wordt de Carnegielaan aan beide zijden omzoomd
door monumentale kastanjebomen. De fietspaden zijn zo ontworpen dat deze tussen de
bomen door kronkelen.
Grootste knelpunten: Tijdens de planvorming waren er zorgen over de doorstroming
voor het autoverkeer. De Carnegielaan maakt namelijk ook deel uit van de Haagse
centrumring. Met modelberekeningen en verkeersprognoses werd verondersteld dat de
doorstroming op orde zou blijven. Dit blijkt daadwerkelijk het geval op deze route is goed gebleken
Projectperiode: In 2006 is begonnen met een quickscan die leidde tot het opstellen van een ontwerp (2007). Voor de zomer van 2008 heeft het college het ontwerp vastgesteld en in 2009 zijn de vrij liggende fietspaden gerealiseerd
Kosten: Circa 1.540.000,- (exclusief BTW)
Financiers: Het stadsgewest Haaglanden verstrekte een subsidie van 600.000,- (exclusief BTW). De gemeente Den Haag betaalde vanuit het programma Fiets de overige 940.000,-
Resultaat: Prachtige, comfortabele, herkenbare, veilige vrij liggende fietspaden waarop 24 uur per dag gefietst mag worden. Ook de doorstroming van het autoverkeer
op deze route is goed gebleken
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •