Campagne ‘Don’t blow and Drive’ heeft positief effect
Campagne
De voorlichtingscampagne bestaat uit Nederlandstalige en Franstalige folders, een tweetalige website en ondersteunend materiaal in de coffeeshops. Doel van de campagne is coffeeshopbezoekers er van te overtuigen dat ze niet moeten autorijden nadat ze cannabis hebben gebruikt. Ook wordt opgeroepen om vooraf af te spreken wie er terugrijdt. De campagne wordt gecoördineerd door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), in samenwerking met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
Droedels
Om de boodschap onder de doelgroep te verspreiden worden 'droedels' ingezet; grappige tekeningetjes die coffeeshopbezoekers zelf kunnen maken en die de boodschap 'Don't Blow And Drive' ondersteunen. Uit de ingeleverde droedels wordt regelmatig een nieuw campagnebeeld geselecteerd.
Resultaten
- Na de campagne is het risicobesef toegenomen van 24 naar 50 procent.
- De coffeeshopbezoekers schatten de pakkans voor het rijden onder invloed van hasj of wiet iets hoger in bij de vervolgmeting.
- Tweederde van de bezoekers kent de campagne. De poster en de folder zijn het meest bekend, de campagnewebsite is het minst bekend.
- De boodschap dat je na het gebruik van hasj of wiet geen auto moet besturen is zeer goed overgekomen (91%). De boodschap dat je moet afspreken wie er terugrijdt zonder hasj of wiet te gebruiken is minder goed gekend (60%).
Jaarlijks vallen volgens het SWOV 80 verkeersdoden als gevolg van het rijden onder invloed van drugs. De campagne is in april 2009 gestart in Terneuzen, nadat een nulmeting is uitgevoerd. De eerste nameting vond plaats in het najaar van 2009 onder 165 coffeeshopbezoekers. In het najaar van 2010 vindt een tweede nameting plaats.
Auteur: Joske van Lith
Campagnemateriaal van 'Don't blow and drive'
Reactie plaatsen •