Camera houdt Nijmeegse filestaart in het oog
Camera's die de bewegingen van de filestaart observeren. En waarvan de beelden door tussenkomst van de verkeersmanagementcentrale vanaf deze zomer tot extra groentijd kunnen leiden. Zo zouden inkomende files sneller kunnen worden beteugeld. Met deze toepassing wil de gemeente Nijmegen ervaring opdoen op de twee drukste invalswegen van de stad, te weten bij Lent en Neerbosch.
De cameratoepassing is een 'erfenis' van de Nijmeegse Vierdaagse, vertelt adviseur openbare ruimte en mobiliteit Jeroen Kosters. Wat detectielussen niet vermogen, namelijk het lokaliseren van de filestaart, moeten de 'glazen ogen' wel kunnen. Al in 2005 kregen camera's tijdens de Vierdaagse deze functie toebedeeld. Toen leidde dat incidenteel alleen tot aanpassing van DRIP-informatie op 'aanvoerende' snelwegen. De gemeente wil deze vorm van observatie nu anders dan bij evenementen en calamiteiten een structurele rol toekennen in het verkeersmanagement van de stad.
'Tot nu toe leiden die camera's nog niet tot één kilometer minder file', aldus Kosters. 'Wij registreren nu alleen de tijden waarop de files van inkomend verkeer ontstaan en weer oplossen', zegt hij. Die registratie diende de afgelopen tijd daarmee eigenlijk méér om politiek-electorale commotie over het steeds terugkerend fileleed, met name bij de Waalbrug, te pareren, dan dat het verkeer er letterlijk of figuurlijk iets mee opschoot, zo erkent hij. Mede dankzij de camera's kon voor extra filevorming altijd wel een fysieke oorzaak worden aangevoerd.
Waar de camera's er nu dus voornamelijk ‘hangen te hangen’, zouden ze een rol kunnen spelen in het dynamisch verkeersmanagement van de stad. Een DVM-nota waarin uitgangspunten voor verkeersbeleid en -management zijn geëxpliciteerd, moet dit voorjaar door college en raad worden vastgesteld.
Groentijden
De camera's werden destijds geïnstalleerd om vast te stellen of de file niet voorbij een - door de gemeente gewenst - punt terug zou slaan. Onder de vlag van de nieuwe DVM-nota kunnen straks, verder stadinwaarts, bijvoorbeeld groentijden op de Hatertseweg worden opgerekt. Niet onbelangrijk: extra 'groen' is onder Nijmeegse filelijders al geruime tijd een thema. Zo kreeg de gemeente eerder veel klachten wegens zeer korte groentijden op het Traianusplein. Die zouden noodzakelijk zijn om op de Nijmeegse singels de verkeersstroom gaande te houden. Sinds die klachten zijn de groentijden hier op een minimum van 20 seconden ingesteld.
Voor het cameraproject ontving de gemeente Nijmegen eerder dit jaar 107.000 euro subsidie van de stadsregio Arnhem Nijmegen. In het project Beter Bereikbaar KAN! werken de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de 20 stadsregio-gemeenten samen. Het grootste deel van de subsidie is voor de camera's zelf en ongeveer 49 mille voor de koppeling van beeldinformatie aan de verkeerslichten op de Hatertseweg.
Reguliere toepassing van beeldinformatie is een van de ingrediënten om de huidige Nijmeegse 'verkeersmanagementcentrale' een grotere rol te laten spelen. De taak van deze centrale bleef tot nu toe in hoofdzaak beperkt tot parkeerbeheer en dynamische binnenstadsafsluiting.
Reactie plaatsen •