Call for proposals voor beter Europees kernnetwerk
De Europese Unie (EU) geeft het nieuwe Trans Europese Transport Netwerk (TEN-T) de komende zeven jaar een flinke financiële injectie. Beoogd resultaat: een hoogwaardig Europees vervoersnetwerk dat de 28 lidstaten verbindt en de economische groei en het concurrentievermogen stimuleert. Leo Huberts, beleidscoördinator bij de afdeling TEN-T van de Europese Commissie: 'We kunnen zo bijvoorbeeld havens een flink eind op weg helpen met verbeterde achterlandverbindingen.'
Het Europese budget voor vervoer bedraagt voor de periode 2014-2020 ruim 26 miljard euro. Deze (co)financiering wordt toegespitst op een zogenoemd kernnetwerk. Dit netwerk omvat onder meer belangrijke Europese havens, grote steden en luchthavens met een spoorverbinding, binnenwateren en spoorlijnen die zijn aangepast op hoge snelheden. Hiernaast is het 'uitgebreide netwerk', dat regionale en nationale routes laat aansluiten op het kernnetwerk.
Nieuw is ook de selectie van negen kernnetwerkcorridors, die als aanjager fungeren voor de ontwikkeling van het kernnetwerk. Elke corridor moet drie vervoerswijzen omvatten, ten minste drie lidstaten ontsluiten en twee grensovergangen tellen.
Call for proposals
De Europese Commissie roept geïnteresseerde kandidaten via een ‘call for proposals’ op projectvoorstellen in te dienen: dit kan nog tot 26 februari 2015. Huberts: 'Alle belanghebbenden kunnen een voorstel indienen. Daarbij valt te denken aan gemeenten, provincies maar bijvoorbeeld ook een organisatie als de haven van Rotterdam.
IenM
De kandidaten dienen hun voorstel in via en in samenwerking met het ministerie van IenM. Voor alle 28 lidstaten is 15 miljard euro beschikbaar, voor de cohesielanden nog eens 11 miljard euro. We zijn nu gestart met de eerste tranche, waarbij 11,9 miljard euro beschikbaar is voor subsidie: 7 miljard euro voor de lidstaten, 3,9 euro miljard voor het cohesiefonds en nog eens 1 miljard euro voor kleinere projecten.'
Voor de cofinanciering van een project is toegevoegde waarde voor het Europese netwerk (EU added value) van cruciaal belang. Dit vertaalt zich in de cofinancieringpercentages. 'Een spoorwegproject dat de grens over gaat – crossborder noemen we dat – kan wel tot 40 procent cofinanciering ontvangen', aldus Huberts. 'Voor een grensoverschrijdend wegenproject is dat maar maximaal tien procent.
Duurzaam goederenvervoer
Ook bevordering van duurzaam goederenvervoer staat hoog op de prioriteitenlijst. Havenverbindingen via het spoor hebben in die zin een hogere toegevoegde waarde voor het netwerk dan een gemeentelijke ringweg. Daarvoor moeten andere financieringsmogelijkheden worden gezocht.' De definitieve selectie van de eerste tranche projecten en de toegekende subsidies worden in de zomer van 2015 bekendgemaakt.
Ter ondersteuning van het kernnet zijn de kernnetwerkcorridors ontwikkeld. Deze 9 corridors bestrijken de belangrijkste Europese verkeersstromen>
Reactie plaatsen •