Bugje in software stoorde in Utrechtboog
Vlak voor de officiële opening van de zogeheten Utrechtboog, het nieuwe verbindingspoor tussen de spoorlijnen Utrecht- Amsterdam CS en Weesp-Schiphol, heeft Prorail een weeffoutje in de software ontdekt. In de proefperiode van de nieuwe spoorlijn die naast het gebruikelijke ATB-beveiligingssysteem, tevens is voorzien van het toekomstige Europese beveiligingssysteem ERTMS, viel op dat er vaker dan noodzakelijk een rood sein opdoemde op het traject.
Treinreizigers uit het midden en zuiden van het land reizen sinds 12 maart 10 minuten sneller naar Schiphol via de nieuwe Utrechtboog. De viaducten van dit nieuwe verbindingsspoor buigen ter hoogte van het station Amsterdam Bijlmer af in westelijke richting en sluiten aan op de ‘Zuidtak’ vóór station Amsterdam RAI. Overstappen in Duivendrecht hoeven deze reizigers niet meer. De Utrechtboog is onderdeel van de vernieuwing van de spoorlijn Utrecht-Amsterdam die in zijn geheel viersporig wordt en al wordt voorzien van het toekomstige beveilingssysteem ERTMS(European Rail Traffic Management System). Dit systeem moet dè Europese standaard worden op het gebied van treinbeveiliging en -communicatie. De Europese Unie besloot eerder dat het ERTMS systeem moet worden geïnstalleerd op alle nieuwe hogesnelheidslijnen en gewone lijnen. De ERTMS-optie is weliswaar reeds ingebouwd in de Utrechtboog, maar nog niet operationeel. Het systeem maakt seinen langs de baan in de toekomst overbodig omdat treinen via GSM-technologie communiceren met de verkeersleidingsposten. Naast de vernieuwde spoorlijn Utrecht-Amsterdam, inclusief Utrechtboog, worden in Nederland de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn voorzien van ERTMS.
Het bouwwerk voor de Utrechtboog bestaat uit twee losse bogen in betonnen bakken en bevat in totaal 88 duizend kuub beton, honderd kilometer funderingspalen, 29 duizend dwarsliggers en 25 kilometer spoorstaaf. De ‘boog’ heeft in totaal 100 miljoen euro gekost. Het totale project ‘Spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht’ heeft een begroting van bijna 1 miljard euro en zal eind 2006 worden voltooid.
Reactie plaatsen •