'Brussel' zet Maastricht op de kaart met TGV-status
Gare du Nord, vanuit Maastricht gezien, straks net zo ver als Den Haag Hollands Spoor en Amsterdam-Centraal. En London Waterloo net zo ver als Hengelo. Met de komst van de TGV in 2006 wil Maastricht zich meer dan ooit als Euro-city afficheren. Voor de voorbereiding van een TGV-halte heeft de Limburgse hoofdstad de vereiste 1,8 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld. Over anderhalf jaar moet de TGV de reiziger in een kleine drie uur in Parijs brengen.
Dit voorjaar nog zei verkeersminister Peijs geen geld te willen steken in de plannen. Meer gehoor vond de Zuid-Limburgse lobby in Brussel. De EU neemt de helft van het voorbereidingsbudget voor haar rekening. Dit geld komt uit het fonds Interreg IIIB voor Noordwest-Europa. Gemeente en provincie betalen ieder ongeveer een kwart.
Twee varianten worden de komende tijd bestudeerd, beide met gelijke reistijd naar Parijs. Bepalend is hoe vanuit het Limburgse de meeste reizigers getrokken kunnen worden. Daarin zijn de Belgische Spoorwegen en de Thalys-organisatie het meest geïnteresseerd. In het ene geval doet 's ochtends vroeg en 's avonds laat een TGV-trein Maastricht aan en wordt in de tussenliggende uren de dienst naar Luik onderhouden met een TGV-'achtige' shuttle. Dat wil zeggen: snel, comfortabel en betrouwbaar en daarmee aanzienlijk beter dan de huidige boemel die in de volksmond het 'junkentreintje' heet. In het tweede geval krijgt Maastricht zelf een TGV-status en doen de 'trains à grand vitesse' de stad de hele dag aan.
Met het nu beschikbare geld wordt op station Maastricht Centraal een apart TGV-perron aangelegd en de marketing en promotie geregeld. 'We willen de potentiële reiziger ervan doordringen dat de stad zich in reistijd gemeten ook écht in het hart van de grote Europese centra bevindt. Immers, Parijs, Frankfurt en Londen liggen dan binnen bereik van Maastricht', beklemtoont de gemeente.
Maart volgend jaar is het marktonderzoek naar het reizigerspotentieel gereed. Eerdere prognoses gaven aan dat de Maastrichtse TGV jaarlijks goed zou zijn voor dertigduizend reizigers. Apart wordt onder meer bekeken of het interessant is de lijn Eindhoven-Maastricht op het 'TGV-product' aan te sluiten.
Op iets langere termijn, in 2007, wordt de reistijd Maastricht-Parijs nog verder verkort tot tweeënhalf uur, doordat het traject Luik-Brussel dan op TGV-niveau is gebracht.
Reactie plaatsen •