BRU onderzoekt mogelijkheid glazen overkapping A27
Advies- en ingenieursbureau Movares heeft ‘De Duurzame Weg’ ontwikkeld, waarbij het verkeer op delen van de snelweg onder een glazen overkapping rijdt. De overkapping moet geluidsoverlast verminderen en het systeem filtert fijnstof en schadelijke gassen uit de lucht. Ook kan via zonnepanelen energie worden opgewekt en is door de overkapping veel minder onderhoud aan het asfalt nodig. Als de glazen overkapping een realistische en betaalbare optie is, vermindert de overlast van de A27 voor bewoners van bestaande bebouwing. Bovendien levert een overkapping veel kansen voor woningbouw. Er ontstaan meer mogelijkheden voor de bouw van woningen langs de snelweg en de overkapping levert warmte op voor verwarming van bijvoorbeeld een naastgelegen wijk of zwembad.
Onderzoek
Het traject tussen Hollandsche Rading en Vianen wordt in drie delen onderzocht: Hollandsche Rading - knooppunt Utrecht Noord, knooppunt Utrecht-Noord - Lunetten en Lunetten - Vianen.
Als blijkt dat de glazen overkapping een haalbare optie is dan ligt het voor de hand dat dit in de toekomst ook toepasbaar is voor delen van de Noordelijke Ring Utrecht en de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten.
Auteur: Joske van Lith
De Duurzame Weg, ontwikkeld door Movares
Ik woon zelf in Schinnen. We hebben hier een prachtig natuurgebied langs de Geleenbeek, met wandelroutes door bossen en velden en diverse horecagelegenheden. Helaas loopt hier ook de A76 langs waardoor de dorpen Spaubeek, Schinnen en Nuth zeer veel geluidsoverlast hebben van deze autoweg. Het is hier nooit echt stil. Er is altijd een harde ruis van auto's en vrachtauto's te horen. Daarbij komt het overrazen van vliegtuigen vanuit Maastricht-airport en het militair vliegveld over de grens bij Schinveld. Een overkapping van de autoweg zou hier de kwaliteit van leven zeer verbeteren. Ik ben erg geïnteresseerd in de ontwikkelingen hieromtrent.
Ingediend door Raph Keulen op di, 16/08/2022 - 16:03
Reactie plaatsen •