Britse bus bespaart 5 procent brandstof met nanotechnologie
Na een proef van een jaar heeft de Britse vervoerder Stagecoach de primeur van de eerste commerciële toepassing van nanotechnologie in de transportsector. Toevoegen van een minieme hoeveelheid uiterst kleine deeltjes van het product Envirox aan de brandstof maakt de bussen meer dan vijf procent zuiniger en schoner. Reden om een contract te tekenen voor alle 7000 bussen van het bedrijf.
In 2004 heeft Stagecoach het product als eerste transportbedrijf een jaar lang uitgeprobeerd op 1000 bussen in Noordwest-Engeland en Londen. De resultaten zijn zo bemoedigend dat het busbedrijf aansluitend een contract tekende voor gebruik van Envirox in al haar 7000 bussen in Groot-Brittannië. De uitrol moet al in de eerste zes maanden van dit jaar zijn beslag krijgen.
De technologie waarmee de brandstofbespaarder Envirox wordt gemaakt, is uiterst geavanceerd, maar gebruik ervan is simpel. Mengen van de brandstof voor bussen met een kleine hoeveelheid Envirox leidt tot een schonere verbranding, resulterend in vijf procent minder verbruik van brandstof en evenzoveel vermindering van schadelijke uitstoot. Aanpassing van de motor hoeft niet. De optimale dosering is laag en de vloeibaarheid van de brandstof wordt er niet door beïnvloed.
Lang zal Stagecoach waarschijnlijk niet van zijn concurrentievoordeel kunnen genieten. Daar komt topman Brian Souter openlijk voor uit. ‘Brandstof is een van de grootste kostenposten in het openbaar vervoer. Besparing hierop leidt tot betere dienstverlening en meer mensen in het openbaar vervoer. Ik ben daarom nogal opgewonden over de mogelijkheden van dit product. Niet alleen voor ons bedrijf, ook voor de rest van het ov en andere vormen van logistieke dienstverlening.’
Leverancier van Envirox is het Britse bedrijf Cerulean, dochter van Oxonica. Laatstgenoemde onderneming is ontstaan als spin-off van een aantal wetenschappelijke doorbraken op het gebied van nanotechnologie aan de universiteit van Oxford. Bij nanotechnologie gaat het om het bouwen van producten die bestaan uit slechts enkele aaneengeschakelde moleculen. Om een idee te geven: een nanometer is niet groter dan het 1/80.000 deel van de diameter van een menselijke haar.
Nanotechnologie zal naar verwachting de komende tien jaar doorbreken als een van de belangrijkste innovaties van de 21e eeuw. Toepassingen zijn er onder meer in de medische wereld, computerbranche en transportsector.
Vraagtekens
Cerulean bereid inmiddels de introductie van Envirox voor in diverse landen. Ook Nederlandse ov-bedrijven blijken reeds op de hoogte. ‘Het nieuws over Stagecoach heeft op onze website gestaan,’ meldt Connexxion-woordvoerder Herman Opmeer. ‘Plannen voor een proef hebben we niet. Maar voor kostenbesparing kunnen we in deze tijd van aanbestedingen de ogen niet sluiten. Als het logistieke proces op onze tankstations geen hinder ondervindt, zie ik wel mogelijkheden.’
Ook BBA houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. ‘We wachten eerst de tests van anderen af en plaatsen gezonde vraagtekens. Hoe meet je brandstofbesparing? Scheelt het ook in de kosten? Hoe verhoudt het zich tot andere besparende innovaties als lijnzaadolie, aardgas en waterstof? Pas als wij iets zien dat ons aanspreekt, gaan wij dat adopteren.’
Reactie plaatsen •