Bredere fietsstroken en weg met paaltjes in Vlaanderen
Voorheen stond op bijna ieder fietspad bij bijvoorbeeld een kruising het bekende paaltje, om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer het fietspad op gaat. Deze paaltjes zijn echter in het donker of bij slecht weer moeilijk te zien voor fietsers. In het nieuwe Vademecum wordt voortaan afgeraden deze paaltjes nog te plaatsen, zeker als ze alleen bedoeld zijn om een naderend kruispunt te signaleren.
Tevens wordt asfalt de eerste keuze bij het kiezen van ondergrond voor fietspaden. Volgens het Vademecum moet dit bij iedere nieuwe investering de eerste keuze zijn, tenzij een bijzondere omstandigheid voor een andere ondergrond vraagt, zoals een kwetsbaar (natuur)gebied of als een waterbuffering noodzakelijk is.
Verder speelt de bijgewerkte versie ook in op het groeiende aantal fietssuggestiestroken. Deze stroken moeten een duidelijke kleur krijgen, namelijk oker, zodat verwarring wordt voorkomen en de indruk wordt gewekt dat het om een echt fietspad gaat. Alle verkeersdeelnemers mogen namelijk van de suggestiestrook gebruikmaken, wat onveilige situaties kan veroorzaken. Bovendien moeten de stroken ook breder worden, aldus het Vademecum.
Het volledige Vademecum Fietsvoorzieningen kan geraadpleegd worden op de site van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer heeft de aanpassing van het Vademecum Fietsvoorzieningen voorbereid in samenwerking met verschillende partners, waaronder de Fietsersbond, de VVSG en de provincies.
Reactie plaatsen •