Brandstofcelauto is nog geen gelopen race
Betekent deze achterstand, dat de brandstofcelauto geen enkel toekomstperspectief heeft? ‘Historisch gezien is er sprake geweest van wisselende aandacht voor de accu-elektrische auto en de waterstofauto,’ vertelt Sjoerd Bakker, die onlangs aan de Universiteit Utrecht op dit onderwerp promoveerde. ‘Zo stond de batterij-elektrische auto in de begin jaren 90 volop in de belangstelling, vanaf 1998 draaide het om waterstof waarna de accu-auto vanaf 2008 weer in de lift zat.’
Investeringen
Dat de laatste jaren de accu-auto zo prominent in beeld staat, wil volgens hem niet zeggen dat het om een gelopen race gaat. En het feit dat er nog maar één waterstofstation in ons land bestaat, is ook niet relevant. ‘Vergeet niet dat er ook voor de accu-auto nog een flink aantal maatregelen en investeringen nodig is, bijvoorbeeld rond het bouwen van snellaadstations,’ aldus Bakker.
Honda
‘Fabrikanten als Daimler en Honda staan nog steeds nadrukkelijk achter de ontwikkeling van waterstofauto’s en in Duitsland zijn er wel degelijk plannen voor het opbouwen van een waterstofinfrastructuur. Het is dus niet uitgesloten dat ook de waterstofauto in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen’.
(Uit: Verkeerskunde 3)
Auteur: Eveline Korving
Ondanks de opmars van de elektrische auto, is het niet uitgesloten dat ook de waterstofauto in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen. (Foto: HyMove)
Reactie plaatsen •