Brabantse verkeersproeven met in-car techniek veelbelovend
In Zuidoost-Brabant zijn vier innovatieve verkeersproeven afgerond, waarbij de effecten van actuele informatie in de auto op het rijgedrag zijn onderzocht. Medio januari 2013 volgen de definitieve rapportages, maar de eerste resultaten lijken veelbelovend: goede ‘in-car’ informatie levert een betere verkeersdoorstroming en brandstofbesparing op.
Naast deze verkeerseffecten, waren de proefpersonen ook positief over het gebruik van de nieuwe systemen. De proeven zijn onderdeel van ‘Brabant in-car II’; een subsidieprogramma van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Stap naar gebruikersvriendelijke rijstijlaanpassing
Met de subsidieprojecten is een volgende stap gezet naar succesvolle gebruikersvriendelijke oplossingen voor bijvoorbeeld fileproblemen. Doel was automobilisten met actuele, individuele informatie te helpen veiliger, comfortabeler en schoner te rijden. In de proeven stond de relatie tussen mens en techniek dan ook centraal: hoe reageert de weggebruiker op nieuwe technologie in de (vracht)auto? De actuele informatie op een beeldschermpje in de auto werd door de meerderheid van de proefpersonen als nuttig ervaren en er was ook bereidheid om de rijstijl aan te passen.
De vier proeven in Zuidoost-Brabant zijn:
- CONTRAST, de Connected Car van Deurne naar Eindhoven: actueel in-car snelheidsadvies bij het naderen van een file, bij een op rood of groen staand verkeerslicht of groene golf.
- ParckR: smartphone-app die vrachtwagenchauffeurs in staat stelt veilig te parkeren, door hen te informeren over de actuele en verwachte drukte op parkeerplaatsen op hun route.
- RDSA (Radio Dynamic Speed Advice): individueel in-car snelheidsadvies via FM-zender voor een veilige en vlotte groene golf en waarschuwing voor snellere passage van hulpdiensten (blauwe golf).
- SMART in-car: waarschuwingen voor bijvoorbeeld gladheid, mist, regen, slecht wegdek, gevaarlijke locaties en files op basis van in-car sensoren. Daarmee komt ook informatie beschikbaar voor wagenpark- en wegbeheerders.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •